Ziua Mondială a Libertății Presei: Asociația T9 cere gestionarea cu transparență a banilor alocați presei locale

Ziua Mondială a Libertății Presei: Asociația T9 cere  gestionarea cu transparență a banilor alocați presei locale by mai 3, 2017 0 comments

Asociația T9 a cerut la începutul acestei săptămâni, cu doar trei zile înainte de Ziua Mondială a Libertății Presei, sărăbătorită în 3 mai, respectarea unor principii de transparență în gestionarea banilor publici, inclusiv a banilor plătiți către mass-media. Asociația civică din Turda consideră că administrația locală plătește sume prea mari de bani presei locale și a cerut public explicații, atât primarului Cristian Matei cât și lui Bogdan Bobic, directorul Companiei de Apă Arieș.

Asociația T9 spune că sumele plătite către presa locală, din fonduri publice ale Primăriei Turda și din bugetele societăților comerciale subordonate sunt prea mari. T9 nu este prima organizație non-guvernamentală care atrage atenția asupra alocării de bani către presă, din fonduri publice.

Un studiu al Centrului de Jurnalism Independent din România, adat publicității în iunie 2014 relevă că, în 2013, Uniunea Europeană era principalul cumpărător de publicitate din România, cu achiziții de peste 70 milioane de euro, derulate în proiecte cu finanțare nerambursabilă din fonduri structurale și de coeziune.  Aceasta cifră reprezintă circa 90% din fondurile de publicitate publică și 20-25% din piața totală de publicitate din România.

Studiul mai relevă că, în România, controlul asupra fondurilor de publicitate publică este slab, transparența alocării și utilizării lor este scăzută și că există un evident risc de fraudă, de alocare preferențială și de utilizare neperformantă a fondurilor publice.

Publicitatea plătită de societățile comerciale de stat și din bugetul local al municipiului Turda se ridică anual la o sumă ce depășește 500.000 de lei. Spre exemplu, Salina Turda a avut în 2016 o sumă de circa 201.000 lei alocați pentru publicitate iar în 2017 a prevăzut o sumă estimată la circa 334.000 lei.

Asociația T9 Turda, într-un text cu titlul ”Salina Turda a plătit 36.000 de Ron pentru reclamă în Turda și Câmpia Turzii”, dă exemplul firmei jurnalistului turdean Gelu Florea. ”Cristi Matei se plânge că n-are bani… și susține că are contract de confidențialitate cu Gelu Florea, nu poate spune turdenilor care e valoarea contractelor de publicitate. Vă prezentăm mai jos sumele oferite SC Geflo Media SRL prin ATRIBUIRE DIRECTĂ (!!) de către administrația locală și regiile finanțate din bani publici”, scriu cei de la T9 care precizează că publicației TurdaNews i-au fost atribuite doar de la Salina Turda contracte de publicitate în valoare de 36.000 de lei.

Siteul de știri TurdaNews precizează că domină topul lunii aprilie 2017, în ceea ce privește audiența înregistrată în cazu cititorilor. În luna aprilie, TurdaNews a avut 103.930 vizitatori unici, fiind a 9-a lună, din ultimele 11 luni, în care audiența depășește 100.000 de cititori unici! Dintre aceștia circa 27.000 sunt din Turda și Câmpia Turzii iar alți 73.000 din alte zone.

Societatea condusa de mine nu a fost favorizata in vreun fel, din contra! Nu suntem afectati de reducerea eventualelor bugete de publicitate, cei afectati fiind siteurile de stiri cu audienta mai mica sau ziarele print, care risca disparitia. Contractele TurdaNews cu SC Turda Salina Durgau SA sunt incheiate in baza unor proceduri legale, cu anuntarea in prealabil a selectiei de oferte, cu depunerea ofertei prin intermediul SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice) si apoi cu atribuirea ofertei prin ”atribuire directa” (care este o procedura, nicidecum o ”atribuire directa” catre societatea Geflo Media SRL!). Din cate stiu, bugetele de publicitate s-au redus in 2017, atat in cazul CAA, cat si in cazul Salinei Turda sau al altor societati/institutii publice). 

TurdaNews a incheiat un contract de 18.000 de lei/an, in baza unei selectii de oferte, pentru servicii de publicitate pentru Turda Salina Durgau SA, nicidecum de 36.000 de lei, asa cum prezinta in mod fals Asociatia T9, care mai sustine, tot fals, ca deja am incasat acesti bani! Si, cum precizam anterior, Salina Turda a facut o eficientizare a cheltuielilor pentru publicitate, concomitent cu introducerea achizitiilor publice din acest domeniu prin SEAP (transparenta)”, spune jurnalistul Gelu Florea, proprietarul site-luli TurdaNews. (Vezi aici opinia completă a jurnalistului Gelu Florea pe tema finanțării presei locale din bani publici)

Asociația T9 nu explică foarte clar care sunt obiecțiile exacte cu privire la alocarea de bani din fonduri publice. Alocarea contractelor de publicitate s-a făcut cu respectarea prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, prin intermediul platformei de licitații elelectronice publice SEAP.

În ultimii 5 ani, cvasi-totalitatea presei locale a beneficiat de fonduri publice alocate din bugetele municipiilor Turda și Câmpia Turzii. În perioada 2015-2016, InfoAries a beneficiat deasemenea de astfel de contracte comerciale de publicitate.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.