Zilele Turzii, o metodă de sifonare a banilor publici? Cheltuielile au crescut cu 100.000 de lei într-un an

Zilele Turzii, o metodă de sifonare a banilor publici? Cheltuielile au crescut cu 100.000 de lei într-un an by iulie 26, 2017 0 comments

InfoAries.ro vă prezintă prezintă o radiografie a lipsei de transparență în organizarea Zielor Orașului, o sărbătoare cu costuri tot mai crescute în ultimii ani. De mai bine de un deceniu, administrația locală procedează la fel și sunt semene că lucrurile nu  se vor schimba.

Sunt Zilele Turzii o metodă de sifonare a banilor publici, vorbim de secretomanie în cheltuirea banilor sau doar de nepăsarea și indolența autorităților publice locale?

În 2017, municipalitatea pregătește organizarea Zilelor Municipiului Turda cu cheltuieli record. Modul în care administrația locală gestionează situația zilelor orașului a atras criticile Asociației T9. Aceștia îl acuză pe primar că risipește banii turdenilor pe o sărbătoare de trei zile în timp ce în oraș sunt străzi care arată, de zeci de ani, ca un veritabil coșmar urban.

Cei de la T9 reiau o temă lansată încă de anul trecut: au turdenii nevoie de o sărbătoare ce costă 500.000 de lei sau autoritățile ar putea face economii iar banii să fie cheltuiți pe modernizarea orașului?

Vă mai amintiți cu exactitate cum v-ați distrat la Zilele Turzii în 2010? Dar în 2012 sau 2013? A fost ediția din 2016 a zilelor orașului mai reușită ca ediția din 2015? Dacă nu găsiți răspuns clar la aceste întrebări, nu vă faceți probleme. Majoritatea covârșitoare a prietenilor sau vecinilor noștri nu pot spune nici ei care e diferența semnificativă între edițiile din 2015 și 2016 a Zilelor Municipiului.

O diferență există însă și ea stă în cifre. Ediția din 2016 a costat bugetul local cu aproape 100.000 de lei mai mult decât administrația locală cheltuise cu un an înainte.

În 2015, cheltuielile aproxmative ale evenimentului se învârteau în jurul sumei de 40.000 euro, din care circa 180.000 lei erau din bugetul local, aproximativ 80.000 lei chirii încasate de la comercianții de pe zona centrală și 79.000 lei din sponsorizări.

În 2016, la Turda s-au cheltuit 509.842 lei, din care 298.617 au fost alocați de la bugetul local. Restul de bani au venit din: sponsorizări (66.000), chirii pentru ocuparea domeniului public (58.625) și spații publicitare (86.600).

Până în 2016, anul în care primarul Cristian Matei a câștigat în alegeri, sumele alocate din bugetul orașului pentru acest eveniment nu au depășit 200.000 de lei. În doar un an, au crescut cu aproape 100.000 de lei.

Respectând rețeta aplicată anterior de Tudor Ștefănie, primarul Cristian Matei nu a dat publicității sumele care vor fi cheltuite în 2017, pentru zilele orașului. Primarul s-a limitat la a spune că vor fi ”mai generoase decât anul trecut” și a declarat că nu poate preciza sumele deoarece mai sunt de încheiat înțelegeri cu sponsorii. Se pot estima astfel cheltuieli de peste 500.000 de lei, de patru ori mai mari decât erau acum un deceniu.

Finanțări lipsite de transparență și parteneriate dubioase

În perioada 2006-2011, Zilele Turzii au fost organizate, cu excepții mici, în parteneriat cu Fundația Atheus. În 2011, municipalitatea a apelat la un nou partener, firma MSA Advertising. Între cei doi parteneri de atunci ai Primăriei Turda sunt similitudini: au avut veniturile în creștere în perioada în care organizau diverse evenimente în localități din țară, în orașe sau comune care la rândul lor aveau un alt numitor comun: aveau administrații de  aceeași culoare politică, erau PDL.

SC MSA Advertising avea în 2011, anul în care a a organizat zilele Turzii, venituri de 3.055.092. Un an mai târziu își dubla veniturile iar după alți doi ani avea să dispară din peisajul fiscal. Cele două entități partenere, mai aveau ceva în comun: erau cu pierderi financiare serioase la sfârșitul fiecărui an fiscal.

Pe parcursul unui deceniu, organizarea zileor orașului a fost lipsită de tranparență iar presa locală a relatat de-a lungul timpului pozițiile critice ale celor aflați atunci în opoziție. Partidul Social Democrat dar și PNL, prin vocile consilierilor locali l-a criticat constant pe Tudor Ștefănie pentru faptul că nu prezentat informări clare cu privire la sumele alocate pentru Zilele Orașului. După eveniment, de la an la an, administrația locală mai prezenta câte un raport sumar al banilor cheltuiți. Dacă din curiozitate veți căuta prin sondaj, pe site-ul Municipiului Turda, printre hotărârile de Consiliu Local ale ultimilor 10 ani, veți vedea că în hotărârile referitoare la Zilele Municipiului lipsește orice referire la vreo sumă de bani.

S-au schimbat lucrurile după ce primarul Cristian Matei a câștigat alegerile? Este transparentă organizarea celui mai important eveniment din oraș, acum, în 2017?  Reprezentații Asociației T9 spun că nu. Aceștia critică susținut modul de lucru al actualului primar și al administrației sale.

Încă de anul trecut, asociația civică l-a chestionat pe primar cu privire la modul în care s-au cheltuit banii la zilele orașului. Ulterior evenimentului, în 2016, primarul Cristian Matei a transmis prin intermediul presei informații însă doar un raport sumar al activității. Cristian Matei copia modelul Tudor Ștefănie.

În 2017, Asociația T9 merge și mai departe cu criticile și spune că primarul risipește banii publici. Lui Cristian Matei i se reproșează faptul că a pus organizarea zilelor orașului în mâinile lui Gabriel Ursuleanu. Ajuns de la București director al parcărilor din Turda, acesta are o firmă de evenimente care de doi ani de zile merge în pierdere, spun cei de la T9.  Este, în 2017,  firma dlui Ursuleanu ceea ce a fost în 2011  MSA Advertising, pentru Tudor Ștefănie?

Surpriza a venit când am aflat că dl Ursuleanu e specialist și în organizări de evenimente, deci se va ocupa și de cheltuirea celor 500.000 lei disponibili pentru Zilele Turzii. Aici urmeaza partea interesantă: dl Gabriel Ursuleanu are o firmă care tocmai cu asta se ocupă, cu organizări de evenimente. Mai precis, organizări în pierdere, pentru că firma RABO EVENT SRL a înregistrat pierderi de 482.000 RON în 2016 și 399.000 RON în 2015.

3 întrebări pentru Cristi Matei:

Dle Matei, de ce ați dat bugetul Zilelor Turzii pe mâna unui om a cărui firma de organizare evenimente merge în pierdere de 2 ani?

Dle primar, angajarea dlui Ursuleanu pe post de “consilier personal – șef parcări” a fost făcută doar ca paravan, când de fapt scopul era să îl numiți șeful organizării Zilelor Turzii?

Ați mărit bugetul alocat Zilelor Turzii ca să aibă domnul Ursuleanu de unde cheltui bani, că la asta se pare că se pricepe cel mai bine? Sunt întrebările pe care T9 i le adresează lui Cristian Matei, prin intermediul site-ului propriu.

Ce nu face administrația publică locală de un deceniu

  • Evită să prezinte public un buget anterior, clar, al evenimentului, care să fie avizat de către Consiliul Local
  • Evită să aplice proceduri transparente de achiziții publice pentru e permite prezența concurenței de pe piață, specializată în organizarea evenimentelor
  • Refuză susținut să prezinte anticipat contractele cu firmele partenere din care să rezulte cât câștigă acestea din banii publici (comisioane, onorarii)
  • Evită să prezinte Consiliului Local evaluări clare și transparente referitoare la închirierea domeniului public și la veniturilor aferente
  • Evită să prezinte Consiliului Local dar și sponsorilor un raport detaliat asupra modului de cheltuire a banilor din sponsorizări

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.