Turiștii critică iluminatul din Turda. ”Parcă ești în război și e camuflaj. Ai senzația c-o să pice o bombă ori va suna o alarmă”

Turiștii critică iluminatul din Turda. ”Parcă ești în război și e camuflaj. Ai senzația c-o să pice o bombă ori va suna o alarmă” by noiembrie 8, 2019 0 comments

Turda nu are un iluminat de oraș turistic spun vizitatorii ce trec prin oraș. Criticile nu fac refererire la zona centrală ci străzi adiacente, precum Tineretului, Constructorilor sau Macilor.

Specialiștii serviciului public de iluminat asigurat de firma Reea Procons spun că reclamațiile sunt neîntemeiate și pot fi consecința unor situații conjuncturale. Cei de la Reea explică faptul că în zilele ploioase intensitatea iluminatului public poate fi perceput ca fiind mai slab. Deasemenea, de la ora 23.00 se reduce intensitatea iluminatului public cu 25%.

Turiștii care sunt cazați în locații altele decât zona centrală a orașului sunt prost impresionați de calitatea iluminatului public de la Turda. Spun că Turda are un iluminat public ca de război. ”Parcă ești în război și e camuflaj. Ai senzația c-o să pice o bombă ori va suna o alarmă. Am venit la Salina Turda și ne-am cazat pentru o zi într-un apartament în regim hotelier. Am ieșit pe stradă, seara la o pizza. Aproape faci depresie. Culoarea aceea portocalie, stinsă nu ajută cu nimic. Orice senzație că te afli într-un oraș turistic dispare imediat”, povestește un un turist cazat în zona Materna. Acesta spune că senzația e identică și în partea nordică din centrul orașului.

Sunt intemeiate criticile? Are municipiul Turda un iluminat public pe măsura ambițiilor de oraș turistic și stațiune balneară?

Specialiștii care se ocupă de serviciul public de iluminat spun că orașul are un sistem de iluminat public mai bun chiar decât unele zone ale Vienei. ”Orașul este împărțit pe zone, axa principală din Turda Nouă-Centru- Calea Victoriei-Poiana e cel mai bine iluminat. Apoi sunt străzi de categoria a II-a precum Rațiu sau Dragalina. Pe strada Libertății,poți citi ziarul. Sunt 2-3 rânduri de corpuri de iluminat”, explică Constantin Popovici, director Reea Procons. Firma Reea a concesionat serviciul public de iluminat de la Turda dar lucrează în baza unor dispoziții ale administrației publice locale.

Specialiștii ce asigură iluminatul public la Turda spun că orașul e bine iluminat. Eventuala impresie negativă poate să apară atunci când plouă și carosabilul e umed deoarece atunci lumina este absorbită. Deasemenea, de la ora 23.00 intră în funcțiune iluminatul de noapte adică o reducere cu 25% a intensității luminii.

Orașe turistice de mărimea Turzii au un iluminat mai vizibil decât orașul Salinei. La Wieliczka,în Polonia, unde e celebra mină de sare, iluminatul e împărțit pe zone iar în aria centrală corpurile de iluminat au un indice de redare a culorii de cel putin 80.  La fel este și în comitatele din sudul Angliei. În Dorset, spre exemplu, toate corpurile de iluminat din zonele urbane populate intens au un indice de redare a culorii de cel puțin 75-80.

Indicele de redare a culorii indică gradulîn care o sursa ilumineaza obiectele în același mod ca și lumina naturală.

Un indice de redare a culorii foarte mare, de peste 90 este indicat în cazul domeniilor de aplicație în care aspectul culorilor este critic, cum ar fi de exemplu muzeele care prezintă lucrări de artă sau fotografii, în timp ce pentru utilizarea generală în spațiile de interior, un indice de 75 sau mai mare este acceptabil. Iluminatul stradal, pe baza de corpuri de iluminat cu sodiu face ca totul in jur sa aiba o ușoară nuanță portocalie. Astfel, redarea culorilor nu este considerată un aspect esențial. Astfel de corpuri de iluminat au un CRI de aproximativ 20, și asta în cel mai bun caz. Problema pentru un oraș turistic contează impresia pe care vrei să o faci și securitatea. Spre exemplu se știe foarte bine că în orașele turistice în zonele centrale se merge cu un indice de redare a culorii de cel puțin 80. Asta și pentru că se urmărește ca sistemul de camere de supraveghere să fie eficient. La un CRI redus, nu vezi aproape nimic clar pe camere”, explică un specialist contactat de InfoAries.ro

Sistemul de iluminat public ar trebui înlocuit în următorii ani. Costurile sunt peste 3 milioane de euro

Sistemul de iluminat public de la Turda a fost modernizat în 2014. Este un sistem mai modern decât cel din Câmpia Turzii, spre exemplu. Bazat pe lămpi de sodiu, sistemul va fi în 2-3 ani învechit și ar trebuie înlocuit complet. O refacere completă a sistemului de iluminat ar costa peste 3,5 milioane de euro, crede Constantin Popovici, directorul Reea Prodcom și s-ar putea realiza prin finanțări europene. ”Acum toate modernizările și extinderile de rețele le facem cu iluminat cu led. Peste 2-3ani, sistemul modernizat în 2014 va fi depășit. O să fie nevoie de investiții”, explică Popovici.

Legea nr. 230/2006 a serviciului de iluminat public prevede posibilitatea instituirii unor taxe speciale pentru iluminatul public, pentru invesții. Politicienii se feresc însă să vorbească despre asta. Dacă nu chiar arde, ideea une taxe speciale pentru iluminat e ocolită. Legea prevede faptul că o taxă de investiții ar putea fi aplicată atât persoanelor fizice cât și persoanelor juridice. E drept, inainte să iei banii oamenilor trebuie să-i și convingi că o să-i cheltui eficient.

De reținut

Turiștii spun că iluminatul public al Turzii e ca ”după război”

Turda și-a modernizat iluminatul public în 2014 cu lămpi cu sodiu dar acestea au un indice de redare a culorii redus