Turda ar putea rămâne fără transport public din luna mai

Turda ar putea rămâne  fără transport public din luna mai by martie 28, 2016 0 comments

Transportul public din Turda ar putea rămâne în aer dacă autoritățile locale nu vor găsi o soluție până la începutul lunii mai, moment în care expiră contractul de delegare a transportului public încheiat cu STP Alba Iulia.

Municipalitatea are la îndemână două alternative, aceea de a prelungi contractul de delegare cu STP sau de a recurge la o formulă de încredințare directă a serviciului de transport, pe perioadă determinată, această ultimă variantă fiind una la limita legalității.

În încercarea de a reglementa serviciul de transport pentru următorii șase ani, municipalitatea încearcă pe de-o parte să îmbunătățească transportul public dar asta cu bani puțini. Strategia, așa cum e ea conturată acum, e una cu puține șanse de izbândă datorită raportului dintre venituri și costuri. Se solicită participanților la licitație un parc auto mai nou, simultan cu intenția Primăriei de a reduce veniturile garantate viitorului operator.

Administrația locală a inclus pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local din 31 martie două proiecte ce vizează transportul public. Primul dintre ele face referire la stabilirea regulamentului și a caietului de sarcini de concesionare a serviciului public de transport iar al doilea se referă la reglementarea gratuităților acordate turdenilor.

Noua procedură de licitare a serviciului de transport public din oraș este necesară datorită faptului că actualul contract de delegare expiră la începutul lunii mai.

Administrația locală nu precizează însă ce se va întampla din luna mai încolo, până la finalizarea procedurii.

La prima licitație, din perioada 2009-2010, în urma căreia STP a luat locul fostului RATL, procedura de atribuire a durat aproape un an. Începuse în iunie-iulie 2009 și se încheiase în primăvara anului următor.

Actuala procedură, care de fapt a demarat din ianuarie 2016 când Primăria a început elaborarea documentației, nu are cum să se finalizeze până la sfârșitul lunii aprilie deoarece presupune proceduri admnistrative complicate: anunțarea ofertelor pe SEAP, timpi de așteptare pentru clarificări și obiecții, deschiderea ofertelor,  posibilitatea contestațiilor.

Pentru rezolvarea situației sunt posibile două variante. Fie semnarea unui contract de prelungire cu STP, actualul operator, fie încredințarea directă a serviciului public, în regim de urgență, pe perioadă determinată unui alt operator. Această ultimă variantă e prea puțin probabilă deoarece ar aduce complicații de imagine. Încredințarea directă a unui serviciu public unei firme private, în pre-campanie electorală va fi o idee pe care actualul primar va simți nevoia să o evite cu orice preț.

Conducerea STP spune însă că nu a fost contactată de către municipalitate pentru a semna un contract de prelungire. ”Nu am fost contactați, nu ni s-a propus semnarea unui contract de prelungire deși acest lucru este posibil. Procedura de atribuire directă nu e  legală, de altfel nu cred că un operator de transport public poate intra peste noapte să asigure transportul local într-un oraș ca Turda”, spune Robert Mostescky, directorul STP Turda. Cei de la STP spun că nu mai pot asigura transportul din luna mai dacă nu au un document scris cu Primăria deoarece pe de-o parte nu vor putea cere decontarea gratuităților pe de alta ar opera fără un contract de delegare încredințat de autoritatea publică.

Cu ce autobuze vom circula prin oraș,  din luna mai, e  încă un mister.

Servicii de transport public mai bune, pe bani mai puțini

Noul regulament și caiet de sarcini privind transportul local aduc o serie de schimbări dintre care unele, cel puțin la o primă citire, sunt de bun augur dar care nu e sigur că pot fi aplicate. Astfe se impune ca autobuzele să respecte cel puțin norma Euro 4 iar procentul maxim admis de autobuze cu vechimea mai mare de 6 ani nu trebuie să depășească 30%. Ideea unor autobuze noi nu e rea în sine, întrebarea e dacă municipalitatea își permite costurile unui astfel de parc auto. Valoarea de amortizarea a unui autobu nou sare uneori de 10000 de lei lunar iar pentru un parc de 23 de autobuze cheltuielile lunare de amortizare pot ajunge la 250.000 de lei. Printre reglementările bune incluse în regulament si caietul de sarcini se numără și introducerea cartelei electronice de călătorie.

Caietul de sarcini și contractul au însă și prevederi limitative nejustificate, dar explicabile prin prisma conflictelor din ultimii doi ani dintre STP și Primărie. Se prevede astfel că noul operator trebuie să prezinte anual un plan de marketing ce va fi avizat de Consiliul Local. Operatorul nu are dreptul să emită comunicate de presă ce afectează imaginea Primăriei.

Prevederea că o societatea cu capital privat trebuie să ceară aprobarea Consiliului Local pentru planul de marketing e aberantă chiar dacă vorbim de un operator al unui serviciu public. Autoritățile locale nu pot interveni legal nici măcar în gestiunea și managementul societăților cu capital public așadar pretenția de a aviza planul de marketing al unei companii private e nejustficată.

Din documentația de atribuire a serviciului de transport lipsesc referirle la autobuzele dotate special pentru persoanele cu dizabilități, deși legea cere ca astfe de mențiuni să fie făcute.

Gratuități limitate pentru economii la buget

Cel de-al doilea proiect de hotărâre face referire la acordarea gratuităților pentru pensionari, elevi și alte categorii protejate de lege. Municipalitatea din Turda se judecă de câțiva ani buni cu STP pe tema sumelor ce sunt de plătit. Primăria a constatat că nu-și mai permite bugetar să plătească sume imense pentru gratuități iar acum analizează unde, cum și de când să taie.

Proiectul de hotărâre aflat pe agenda ședinței de joi a Consiliului local prevede că din acest an se vor da gratuități pentru pensionari I peste 65 de ani și în limita a 10 călătorii dus-întors dar numai pentru persoanele cu o pensie mai mică de 1000 de lei. Proiectul de hotărâre mai prevede că pentru călătoriile gratuite ale pensionarilor se vor tipări bilete personalizate. Acum circa 4000 de pensionari beneficiază de gratuități dar prin aplicarea limitei de pensie, numărul acestora s-ar putea reduce cu circa 2000. O astfel de inițiativă ar aduce economii bugetare de circa 200.000 de lei lunar. Oricum, cele 10 călătorii dus-întors ar costa bugetul local circa 150.000 de lei lunar.

STP spune că un astfel de proiect e nefavorabil oricărui operator de transport. ”Ideea e inoportună, e făcută contabilicește, din pix. Spre exemplu, impunerea limitei de pensie duce la înjumătățirea numărului de beneficiari. Apoi, emiterea de bilete permite tranzacționarea lor. Un pensionar dă biletul unui adult, nepot, copil,, astfel operatorul pierde de două ori, odată prin reducerea numărului de călători pensionari apoi prin reducerea numărului de călători activi. Abonamentul nominal e o variantă mai bună”, spune Robert Mostescky, directorul STP Turda.

Proiectul de hotărâre ar putea însă să fie scos de pe ordinea de zi deoarece nu a stat în dezbatere publică deși e un act normativ.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.