Primarul Cristian Matei pregătește canibalizarea societății publice de transport

Primarul Cristian Matei pregătește canibalizarea  societății publice de transport by septembrie 25, 2018 0 comments

Administrația locală pregătește o decizie ce va canibaliza financiar propria societate de transport public, pentru următorii 10 ani și va reduce veniturile acesteia.

Printr-un proiect de hotărâre, municipalitatea vrea să acorde unei firme din Câmpia Turzii dreptul de a organiza transportul turiștilor din oraș.

Procedura care este una netransparentă și nereglementată ridică semne de întrebare deoarece prevede inclusiv atribuirea unor suprafețe din domeniul public prin încredințare directă.

Primarul Cristian Matei cere Consiliului Local Turda aprobarea pentru a atribui transportul turistic din oraș către firma Diu Trans din Câmpia Turzii. Firma ar urma să investească 200.000 de euro și să organizeze transportul turiștilor prin oraș, pe rute ce merg spre Salină, Castrul Roman și Obeliscul lui Mihai Viteazu.

Administrația locală ar urma să încaseze 20.000 de lei lunar. Contractul va fi semnat pe minimum 10 ani.

Transportul turiștilor în scop de agrement este exclus, prin lege,  din categoria serviciilor publice, astfel că nu e nevoie de un contract de concesiune în acest sens. Cu toate acestea, modul în care administrația locală vrea să rezolve trasnportul turiștilor în oraș este unul care în final va da bătăi de cap edililor. 

Administrația locală nu explică dacă această atribuire vine cu o clauză de exclusivitate. Este însă de banuit că la o investiție de 200.000 de euro și o taxă de 20.000 de lei lunar, această clauză este inclusă în contract. Dacă este o clauză de exclusivitate și nimeni nu va mai putea pe viitor să opereze un astfel de serviciu, municipalitatea se pregătește să creeze necompetitiv o poziție de monopol pentru un investitor privat.
Proiectul de hotărâre nu are un regulament și un set minim de norme. Administrația locală de la Turda se pregătește să încredințeze transportul turiștilor pe durata a 10 ani, fără a stabili un set minim de reguli ( de exemplu un număr minim de curse /zi).

A doua problemă a propunerii primarului este creată de faptul că proiectul de hotărâre prevede dreptul viitorului operator de a-și amenaja stații de îmbarcare. Prevederea vagă nu explică clar cum va fi atribuită folosința domeniului public. Primăria Turda a mai ajuns în situații complicate într-un caz similar iar Cristian Matei este pe cale să recidiveze. Anterior, actualul primar a susținut atribuirea de teren din domeniul public celor de la Alis, pentru amenajarea de stații. Ulterior, s-a renunțat la idee iar Societatea de Transport Public a dat în judecată Primăria pentru decizii ce au dus la concurența neloială.

Dincolo de ambiguitatea proiectului pe care primarul Turzii îl propune, o certitudine este faptul că prin nereglementarea activității transportul turiștilor în acest sistem va duce la canibalizarea propriei companii de transport.

Investitorul privat dorește să asigure transportul turiștilor pe traseul spre Salină, prin centrul orașului, cu trenulețe vara și microbuse în sezonul rece. Acest traseu se suprapune peste traseele de transport public. Printr-o lipsă de reglementare/regulament și prin practicarea unui tarif mai mic, operatorul privat va putea drena din călătorii care vor circula cu autobuzele  societății publice de transport.

Cum au rezolvat alte municipalități transportul turiștilor?

La Arad și la Reșița activitatea de transport cu trenulețe pentru turiști a fost asigurată de compania care asigură transportul public în oraș. La Constanța edilii au aprobat o taxa anuală, astfel că orice operator economic poate să obțină dreptul de a organiza plimbări cu trenulețul. Se respectă astfel și principiile concurenței, în prestarea serviciilor publice pentru populație. 

La Roman, autoritățile au amenajat stațiile/zone de îmbarcare și au concesionat terenul firmelor interesate.

La Sighetul Marmației, trasportul e asigurat de către Serviciul Public de Gospodărire Urbană

Ce nu e în regulă cu proiectul primarul Cristian Matei?

Nu specifică dacă contractul are clauze de exclusivitate, caz în care s-ar impune o procedură competitivă, reglementată.

Nu este însoțit de un regulament sau un set minim de reguli pentru transportul turiștilor deși e vorba o atribuire pe durata a 10 ani.

Nu este reglementată stabilirea tarifului. Dacă contractul nu are clauză de exclusivitate, piața prin concurență poate regla prețul. Dacă există o clauză de exclusivitate, va exisat o poziție de monopol nereglementată.

Nu explică clar care este procedura prin care investitorul primește dreptul de folosință al terenului din domeniul public pe care se amenajază locurile de îmbarcare.

Nu detaliază limitele transportului turiștilor în raport cu societatea de transport public a Consiliului Local, societate care a câștigat prestarea serviciului public de transport local.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.