Primăria Turda va plăti 129.000 de lei presei locale. Printre favoriți, Turdanews, publicația jurnalistului Gelu Florea

Primăria Turda va plăti 129.000 de lei presei locale. Printre favoriți, Turdanews, publicația jurnalistului Gelu Florea by martie 19, 2018 0 comments

Anual, din bani publici să plătesc către presă sume de circa 500.000 de lei. Până acum, doar la Turda, cele trei entități publice importante vor plăti jurnaliștilor locali peste 423.000 de lei. O sumă triplă față de cât se cheltuie la Spitatul Turda pentru dotarea cu aparatură nouă.

Dacă vă veți întreba de ce primarul Cristian Matei, directoarea Salinei Turda ori directorul CAA Bogdan Bobic, ginerele primarului, sunt însoțiți de cohorte de jurnaliști locali gata să le soarbă cuvintele, aveți aici răspunsul. Miza o constituie banii publici, folosiți în campanii mascate de relații publice sau promovare. Dacă veți face o revistă a presei turdene nu veți găsi prea multe materiale jurnalistice laudative la adresa administrațiilor din Turda și Câmpia Turzii care să fie marcate ca forme de promovare ori publicitate plătită, deși codul deontologic cere acest lucru.

Administrația locală de la Turda va atribui în luna aprilie contractele de publicitate media, la o valoare anunțată de 124.800 Lei fără TVA . Procedura de achiziție a fost anunțată pe site-ul Primăriei Turda și urmează procedurile legale prin intermediul SEAP. În același timp, separat de banii plătiți presei locale, Primăria Turda mai plătește editarea unui ziar propriu.

Printre favoriți în atribuirea legală a contractelor din bani publici se număr și publicația Turdanews.net, condusă de jurnalistul Gelu Florea, datorită poziției de lider de piață, dar și publicații cu audiențe mai modeste, precum TurdaLive, o publicație controlată prin interpuși de către Ionuț Matei, fiul primarului Cristian Matei.

 Jurnalistului Gelu Florea (stânga) și Turdanews, lider de piață, pritnre principalii bebeficiari ai banilor plătiți de primărie și companii publice

Jurnalistului Gelu Florea (stânga) și Turdanews, lider de piață, printre principalii bebeficiari ai banilor plătiți de primărie și companii publice

Acum aproape un an, Asociația T9 atrăgea atenția că sumele plătite către presa locală, din fonduri publice ale Primăriei Turda și din bugetele societăților comerciale subordonate sunt prea mari. Asociația civică din Turda cerea respectarea principiilor de transparență în atribuirea contractelor cu mass media, publicarea sumelor și reducerea semificativă a acestora. Autoritățile au respectat doar stabilirea unor norme de atribuire a banilor, dar nu au mai făcut publice și sumele alocate.

Asociația T9 Turda dădea exemplul firmei jurnalistului turdean Gelu Florea. ”Cristi Matei se plânge că n-are bani… și susține că are contract de confidențialitate cu Gelu Florea, nu poate spune turdenilor care e valoarea contractelor de publicitate”, scriau cei de la T9 în primpvara anului 2017.

Aceșia au precizat că publicației TurdaNews i-au fost atribuite doar de la Salina Turda contracte de publicitate în valoare de 36.000 de lei.

Societatea condusa de mine nu a fost favorizata in vreun fel, din contra! Nu suntem afectati de reducerea eventualelor bugete de publicitate, cei afectati fiind siteurile de stiri cu audienta mai mica sau ziarele print, care risca disparitia. Contractele TurdaNews cu SC Turda Salina Durgau SA sunt incheiate in baza unor proceduri legale, cu anuntarea in prealabil a selectiei de oferte, cu depunerea ofertei prin intermediul SEAP (Sistemul Electronic de Achizitii Publice) si apoi cu atribuirea ofertei prin ”atribuire directa”(care este o procedura, nicidecum o”atribuire directa” catre societatea Geflo Media SRL!). Din cate stiu, bugetele de publicitate s-au redus in 2017, atat in cazul CAA, cat si in cazul Salinei Turda sau al altor societati/institutii publice).

TurdaNews a incheiat un contract de 18.000 de lei/an, in baza unei selectii de oferte, pentru servicii de publicitate pentru Turda Salina Durgau SA, nicidecum de 36.000 de lei, asa cum prezinta in mod fals Asociatia T9”, preciza în 2017, jurnalistul Gelu Florea.

Asociația T9 a cerut anul trecut Primăriei Turda să facă publice sumele pe care le plătește către publicația lui Gelu Florea. Municipalitatea din Turda a invocat clauze de confidențialitate și nu a divulgat sumele de bani. Asociația T9 a dat în judecată Primăria Turda.

Cei de la T9 au câștigat în această primăvară procesul cu Primăria Turda, astfel că municipalitatea trebuie să facă publice sumele de bani plătite către Turdanews.net.

Atribuirea contractelor cu mass-media se face prin proceduri legale, prin intermediul platformei SEAP dar problema morală rămâne neschimbată: publicitatea plătită de societățile comerciale de stat și din bugetul local al municipiului Turda a depășit anual 500.000 de lei. Dacă adunăm toți banii publici plătiți ziariștilor din Turda rezultă o sumă care, spre exemplu, e triplă față de investițiile în aparatură de la Spitalul Municipal. Cu toate acestea, nu regăsim în materialele din presa locală articole care să poarte mențiunea de publicitate plătită, cu excepția anunțurilor de sistări de apă ale Companiei de Apă Aries.

Sume de peste 500.000 de lei anual, către presa locală

Salina Turda a avut în 2016 o sumă de circa 201.000 lei alocați pentru publicitate iar în 2017 a prevăzut o sumă estimată la circa 334.000 lei.

În 2018, Salina Turda va cheltui 174.000 de lei pe publiciatate și 58.000 de lei pe cheltuieli de protocol.

Trasă la indigo, după Primăria Turda e suma pe care o scoate la bătaie Compania de Apă Aries. În 2018, CAA va plăti 124.800 lei către mass-media.

Din doar trei entități publice, Compania de Apă, Primăria Turda, Salina Turda, vor fi plătiți către presă 423.000 de lei.

Printre publicațiile locale care au luat bani publici de-a lungul timpului se numără și publicația TurdaLive . Controlată de Ionț Matei, fiul primarului Cristian Matei, publicația TurdaLive raporta în 2016 un profit de 48286 lei, majoritatea obținuți din bani publici. TurdaLive a beneficiat de contracte de publicitate din partea Companiei de Apă Arieș cu începere din perioada în care Cristian Matei a ajuns director al Companiei de Apă.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.