Primăria pregătește majorarea tarifului la salubritate. Tudor Ștefănie: ” Ne asumăm responsabilitatea”

Primăria pregătește majorarea tarifului la salubritate. Tudor Ștefănie: ” Ne asumăm responsabilitatea”

Primăria pregătește majorarea tarifului la salubritate. Tudor Ștefănie: ” Ne asumăm responsabilitatea”

by iulie 16, 2015 0 comments

Vor duce gunoiul din Turda la o distanță de 170 de km de oraș, cu autospeciale de mari dimensiuni, toate cu costuri crescute acoperite din buzunarul turdenilor. Cetățenii din Turda vor plăti din buzunar unul din cele mai mari eșecuri ale autorităților locale și județene: gestionarea serviciului de salubritate din județ.

Primarul Tudor Ștefănie s-a adresat astăzi Consiliului Local în cadrul unei ședințe extraordinare, cu o intervenție ce a făcut referire la situația serviciului de salubritate din oraș. Primarul a explicat că închiderea rampei de gunoi de la Cluj a adus operatorul de salubritate de la Turda în imposibilitatea de a depozita gunoiul în zonă.
Fiindcă singurele depozite autorizate de gunoi sunt la Oradea, Arad sau Odorheiul Secuiesc, la distanțe de peste 200 de kilometri, primarul spune că se impune majorarea tarifului la salubritate. „Trebuie să ne asumăm această responsabilitate, indiferent de pierderile de imagine. Eu mi-o asum, la fel trebuie să faceți și dumneavoastră”, a precizat Tudor Ștefănie în discursul său adresat consilierilor locali. Primarul a precizat că situația e una de criză, ce impune găsire unei rezolvări pe plan local.
Discutarea noilor tarife ar urma să survină în maximum 10 zile, după ce municipalitatea va afla unde se va duce gunoiul din Turda. Printre variante se numără rampele de la Oradea, Arad, Sighișoara și Odorheiul Secuiesc. Ștefănie spune că varianta preferată e Odorheiul Secuiesc, deoarece se evită traficul greu de pe  șoseaua spre Oradea. Depozitarea gunoiului în aceste rampe va costa în medie 22 de euro pe tonă, fără a lua în calcul costurile de transport.

Adminstrația locală și județeană au eșuat în gestionarea salubrității. Cetățenii plătesc

Consilierul local Sorin Bichiș a cerut în plenul Consiliului Local discutarea unor variante prin care Consiliul Județean să fie pus la plată, pentru modul defectuos în care a gestionat proiectul european de management integrat a deșeurilor. Primarul Tudor Ștefănie a taxat propunerea drept populistă și a explicat că forul județean nu și-a luat vreun angajament financiar față de localitățile din județ, în cazul unui eșec.
Consiliul Judeţean Cluj a început în 2012 un proiect de construire a Centrului de Management Integrat al Deşeurilor (CMID) pe un teren situat în comuna Feleacu, de lângă Cluj, care trebuia să preia toate deşeurile din judeţ, având termen de finalizare în octombrie 2014.

Contractul a fost atribuit prin licitaţie asocierii dintre firmele SC Confort SA, Atzwanger SPA, SC Ladurner Impianti SRL, SC Vel Service SA, valoarea contractului, finanţat din fonduri europene, fiind de 107,5 milioane de lei. În acelaşi an, liderul asocierii, SC Confort SA, firmă din Timişoara, a intrat în insolvenţă, iar lider al asocierii a devenit firma Atzwanger.

La sfârşitul anului trecut, CJ Cluj a reziliat contractul, invocând executarea unor lucrări neconforme, iar în ianuarie 2015 a depus o plângere penală împotriva firmelor care fac lucrările la centru.

Reprezentanţii CJ Cluj anunţau că proiectul este în curs de revizuire şi au avansat un nou termen pentru finalizarea lucrărilor, 31 decembrie 2015.

În 13 mai, rampa temporară de deşeuri a municipiului Cluj-Napoca de la Pata Rât a fost închisă din cauza depăşirii capacităţii de stocare, la trei luni după ce și rampa propriu-zisă a fost închisă din acelaşi motiv. Ulterior, autorităţile au anunţat că interdicţia depozitării deşeurilor menajere pe rampa temporară a municipiului Cluj-Napoca de la Pata Rât durează doar o zi, timp în care o parte din gunoaiele de acolo vor fi transportate în altă parte, pentru a face loc altor deşeuri.

În 26 iunie, rampa de deşeuri temporară a municipiului Cluj-Napoca de la Pata Rât s-a închis definitiv.
Modul de gestionare a proiectului european a intrat și în vizorul DNA, care a verificat miercuri mai multe proiecte derulate la Cluj, printre care și cel de management integrat al deșeurilor.

Turdenii s-au angajat că vor cofinanța cu 4 milioane de lei proiectul de la Cluj

În februarie 2011 Consiliul Local Turda aproba cota de co-finanțare pentru proiectul „Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în Judeţul Cluj “. Valoarea totală a cofinanțării asigurată de municipiul Turda este de 4.278.556 lei. Tot în același an se stabilea și cotizația pentru anul 2011 de 8616 lei. În 2012, municipalitatea pătea cotizația din nou, în valoare de 8505 lei.În 2013, suma a ajuns la valoarea de 13996 lei, (0,25 lei/pentru fiecare locuitor din oraș), în 2014 suma a fost de
13899 lei iar în 2015 suma a fost de 13856 de lei.
În total, din 2011, turdenii au plătit 58.000 de lei către o asociație de dezvoltare ce ar fi trebuit să gestioneze serviciul de salubritate la nivel județean iar autoritățile turdene s-au angajat că vor contribui cu 4,2 milioane de lei la proiectul județean de salubritate.

Directorul economic al Primăriei Turda, Daniela Adace a confirmat pentru InfoArieș că municipalitatea și-a onorat obligațiile financiare atât în ceea ce privește cotizația către ADI Eco-Metropolitan cât și cotele de co-finanțare eșalonate pentru proiectul european.
În același timp, autoritățile locale au fost reprezentate în ADI Ecometropolitan încă de la înființare iar partidele politice din Turda au consilieri județeni.
Timp de mai bine de 4 ani niciuna din entitățile publice, menționate mai sus, nu au monitorizat modul în care se derulează proiectul de management integrat al deșeurilor. Odată cu situația de criză ivită au găsit însă și soluția: cei care trebuie să plătească sunt cetățenii.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.