Educatoarea Emilia Făgădaru: ”Generațiile de copii au în comun inocența, generozitatea de a-și închipui viața

Educatoarea Emilia Făgădaru: ”Generațiile de copii au în comun inocența, generozitatea de a-și închipui viața

Educatoarea Emilia Făgădaru: ”Generațiile de copii au în comun inocența, generozitatea de a-și închipui viața

by octombrie 5, 2015 0 comments

Uneori deschidem albumele cu amintiri, răsfoim pozele de altădată iar ochii ne strălucesc plini de căldura unui zâmbet. Redescoperim un timp când eram eroi, prinți, zâne, fluturi sau albinuțe. Regăsim timpul când construiam castele din cuburi iar visele noastre se ridicau până dincolo de cer. Un timp când priveam dincolo de orizont și aproape nimic nu conta. Ne privim pozele din album, revăzându-ne așa cum a fost. Apoi după câteva clipe descoperim,de regulă într-un colț al pozei, o prezență discretă, mai întotdeauna purtând un zâmbet. E educatoarea noastră, pe care rareori ne-o mai amintim conștient, dar pe care într-un mod aparte o vom purta mereu în suflet inconștient. Ne-a îndrumat în primii ani, în anii șovăitori ai descoperirii lumi. Este cea dintâi care a sădit în noi sămânța cunoașterii.

Emila Făgădaru a împlinit, în august, 40 de ani ca educatoare. Este o prezență discretă, prea puțin convisă de rostul pentru care ar trebui să vorbească de munca ei de o viață. A ajus educatoare dintr-o întâmplare, un capriciu al vieții. Privind restrospectiv nici nu știe prea sigur dacă a fost întâmplare sau destin. ” Am ajuns educatoare printr-un accident. Astăzi, dacă aș povesti nu m-ar crede nimeni, dar așa a fost. Eu vin de la țară, de la Aiton. Am dat admitere la LMV, era liceu teoretic, eram pregatită dacă am luat 9.50 la limba română, 10 la istorie, dar la matematică a fost un accident, am luat doar 6.Profesorul Onacă, pe atunci de fizică a și zis, uitați-va cum pică un copil excepțional din cauza unei materii. Nu mi-a rămas decât să dau admitere în toamnă la Liceul Pedagogic”, povestește Emilia Făgădaru. Mărturisește că visul ei a fost să devină profesor de istorie sau geografie ori jurist. În ’74, când a terminat a vrut să se înscrie la facultate. ”Era un an în care admiterea se dădea la Suceava, era un an la Cluj,un an în Moldova. Nu mi-a surâs ideea iar la Drept era o concurență extrem de mare. Așa că am renunțat la examenul la facultate. Dacă regret uneori? Cu siguranță regret, dar dragostea pentru copii, exigența în tot ceea ce fac m-a făcut să educ generații bune și foarte bune de copii”, spune educatoarea.
După 40 de ani ca educatoare spune că generațiile de copii, cei de atunci cu cei de acum, se pot compara ”doar prin puritate, generozitatea de a-și închipui și imagina viața pe care o vor trăi”.

‘Astăzi copiii au mai multe probleme emoționale decât atltădată”

Prima grădiniță la care a lucrat, astăzi nu mai există. Era pe locul actualului complex WinMarkt din Turda. ”Erau clase de 36-38 de copii.Prima reacție în fața copiilor e una de fericire amestecată cu grijă. Să nu cumva să fac ceva greșit, să nu fie potrivit. Aceasta a fost prima mea reacție, deși aveam o serioasă pregătire pedagogică. Atunci nu erau atâtea probleme de instabilitate emoțională. Astăzi copiii au mai multe probleme emoționale. Atunci nu erau prea mulți copii care să nu vorbească la 3-4-5 ani”, spune Emilia Făgădaru. Despre copiii de azi spune cu oarecare uimire și mândrie că sunt foarte receptivi și isteți.
Subliniază însă că, indiferent de generație, copiii au un punct comun, inocența și felul de a visa. ”Ca și atunci, copiii acum visează să devină cosmonați, piloți, medici, polițiști sau pompieri. Vor să-i prindă pe cei răi. Copilul dorește o schimbare a lumii în bine, de parcă și ei sunt sătui de nedreptățile ce le vedem în jurul nostru”, mai spune educatoarea Emilia Făgădaru. De-a lungul carierei a avut parte de o sumedenie de întâmplări. ”Într-un Ajun de Crăciun am rămas cu doi copii în grădiniță. Uitaseră părinții să vină după ei. Le-am luat adresele din registru și i-am dus spre casă. Începeau să vină colindătorii, iar parinții lor nici nu remarcaseră că copiii lor nu sunt acasă”.

Diana Feneșan: ” Părinții ar trebui uneori să fie mai atenți la modul de gestionare al emoțiilor

” Meseria mea potrivită e cea de dascăl, sunt sigură de asta”, spune educatoarea Diana Feneșan. Lucrează și ea la Grădința Poaian cu Castani de pe str. Eminescu 2. Își mărturisește vocația cu convingere și fără nici o ezitare. Are 18 ani în învățământ și spune că dupa atâția ani are încă emoții în prima zi de clasă. ”Iubesc această meserie , am visat sa ajung la catedră, îmi amintesc cu drag primul an de învațământ, sunt 18 ani de atunci și emoțiile mele erau ca niște fluturași. Provin dintr-o familie cu cinci frați, părinții mei cu studii medii au căutat să ne educe și să ne îndrume pe toți. Toți ne-am ales merseria cu pasiune, dragoste si devotament. nu regret niciodata si cred că nu mi se potrivea altceva”, spune Diana Feneșan. Meseria mea potrivita e cea de dascal, sunt sigura de asta. Crede că pentru copiii din ziua de azi, parinții ar trebui sa aiba grija la modul de exprimare la modul de gestionare a stărilor emoționale pe care le traiesc.

Mesajul Primarului Tudor Ștefănie cu prilejul Zilei Educației

”Ziua Mondială a Educatorului a fost stabilită de UNESCO şi Proclamată de Adunarea Generală a ONU, în octombrie 1966, la Paris, în cadrul Conferinţei Interguvernamentale Speciale, referitoare la Statutul Profesorilor.La iniţiativa sindicatelor din învăţământ, Guvernul României a aderat, în 1994, la ratificarea acestei Convenţii’
Pentru profesori, socotim noi, prioritară în educaţie a fost îndeplinirea prevederilor Pactului Naţional pentru Educaţie, a viitoarei Charte a drepturilor şi libertăţilor în educaţie, a strategiei privind sistemul şi instituţiile de educaţie, iar prioritatea este ca părinţii, autorităţile locale şi societatea civilă să devină parteneri responsabili ai formării viitoarelor generaţii.Trebuie să recunoaştem faptul că,statutul potrivit pentru educatori şi recunoaşterea publică adecvată pentru profesia de educator sunt de o importanţă majoră pentru realizarea integrală a acestor scopuri şi obiective.
Educaţia construieşte o lume mai bună, o lume a echităţii, a dreptăţii, a progresului şi păcii, care oferă o şansă tuturor, şi, după cum susţinea poetul Mihai Eminescu: “Educaţia e cultura caracterului, cultura e educaţia minţii. Educaţia are a cultiva inima şi moravurile“.
Azi şi în viitor, obiectivul fundamental al educatorilor şi al educaţiei oferite de către aceştia îl constituie omul eficient, respectuos, creator, demn în societate, coeziunea naţiunii, comuniunea dintre generaţii, împletirea înţelepciunii vârstnicilor cu elanul tinerilor, descurajarea contraculturii, prin muncă şi atitudini eficiente, vorbe, gesturi, permanent demne, cu folosirea funcţiei educative şi a contribuţiei sale la valorile umanităţii.
Educatorul defineşte un concept fundamental, aparţinând tuturor generaţiilor şi domeniilor de activitate. Din conceptul EDUCATORILOR fac parte şi oamenii de ştiinţă, înalţii ierarhi, parohii, cadrele din Autorităţile Statului, poeţii, scriitorii, artiştii, compozitorii, medicii, interpreţii şi nu în ultimul rând, toţi comandanţii, şefii, instructorii, veteranii de război – eroi în viaţă, refugiaţii, foştii deţinuţi politici ş.a..
Conceptul „EDUCATOR” semnifică intelectualitatea ţării, a lumii şi se constituie într-un sistem al dezvoltării, al progresului, în toate domeniile de activitate şi la toate nivelurile, motor al societăţii româneşti şi poate fi o întruchipare a principiului filosofic “unitate în diversitate”.
Considerăm sărbătorirea Zilei Mondiale a Educatorului drept o motivaţie de a omagia un subsistem care constituie, în fapt, rezultanta tuturor vectorilor care îşi aduc contribuţia la evoluţia generală şi motorul a societăţii româneşti respectiv a societăţii omeneşti”, se arată într-un comunicat al Primăriei Turda, semnat de primarul Tudor Ștefănie.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.