Doi elevi ai CNMV propun folosirea matematicii ca metoda de diagnostic pentru arbori

Doi elevi ai CNMV propun folosirea matematicii ca metoda de diagnostic pentru arbori

by aprilie 1, 2015 0 comments

Lorena Muscar și Ciprian Oșan, elevi ai Colegiului Național Mihai Viteazu au intrat în competiția „Reporteri pentru mediu”.
Young Reporters for the Environment este o rețea internațională ce grupează tineri implicați în jurnalismul de mediu și de promovare a dezvoltării durabile. Programul este coordonat de Foundation for Environmental Education (FEE) și este activ în peste 25 de țări. În cadrul competiției ce are o fază națională și una internatională, tineri ître 16 și 21 de ani sunt provocați să identifice să cerceteze și să ofere soluții inedite pentru probleme de mediu din orașele sau zonele în care trăiesc.
Cei doi elevi turdeni au pregătit un material jurnalistic ce a plecat de la o cercetare asupra dezechilibrelor în ciclul de viață a coniferelor, lucrare realizată sub coordonarea profesoarei Gabriela Iosof. Scopul proiectului a fost acela de identifica cauzele uscării coniferelor într-un areal silvic din zona localității Mărtinești și propunerea unei soluții non-invazive și fără cheltuieli prin care pot fi identificați arborii bolnavi. Soluția propusă de elevii Colegiului Național Mihai Viteazu a fost aceea de a folosi matematica, mai precis „Numărul de Aur”, Phi. Acesta, primul număr irațional descoperit în istorie, încă din antichitate se regăseșe peste tot în natură. „Numarul Phi este un număr irațional, care poate fi găsit aproape oriunde în natură. Plante, animale sau chiar și ființe umane sunt caracterizate de dimensiuni proporționale care tind către numărul Phi.
Spre exemplu, un conifer sănătos trebuie să aibă rația între cea mai mare și cea mai mică ramură de la aceeași creangă, iar raportul aflat între diametrul unei spirale mai mari și diametrul spiralei mai mici apropiate numărului Phi care este 1, 61. În cazul unor arbori bolnavi, proporțiile și dimensiunile copacului devin mult mai haotice”, spune eleva Lorena Muscar.
Profesorul coordonator Gabriela Iosof precizează că ideea elevilor e una exploratorie dar care poate fi inclusă în teme de cercetare mai avansate. ” Ideea elevilor trebuie desigur validată științific. Propunerea e însă interesantă. Atunci când se urmărește identificarea unor arbori bolnavi ce necesită tăiere e nevoie de analize de laborator și de resurse umane. Ideea de a folosi matematica ca o formă de diagnosticare a unor boli e originală”, spune Gabriela Iosof.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.