Doi elevi ai CNMV propun folosirea matematicii ca metoda de diagnostic pentru arbori

Doi elevi ai CNMV propun folosirea matematicii ca metoda de diagnostic pentru arbori

by aprilie 1, 2015 0 comments

Lorena Muscar Č™i Ciprian OČ™an, elevi ai Colegiului NaČ›ional Mihai Viteazu au intrat Ă®n competiČ›ia “Reporteri pentru mediu”.
Young Reporters for the Environment este o rețea internațional� ce grupeaz� tineri implicați în jurnalismul de mediu și de promovare a dezvolt�rii durabile. Programul este coordonat de Foundation for Environmental Education (FEE) și este activ în peste 25 de ț�ri. În cadrul competiției ce are o faz� național� și una international�, tineri ître 16 și 21 de ani sunt provocați s� identifice s� cerceteze și s� ofere soluții inedite pentru probleme de mediu din orașele sau zonele în care tr�iesc.
Cei doi elevi turdeni au pregÄ�tit un material jurnalistic ce a plecat de la o cercetare asupra dezechilibrelor Ă®n ciclul de viaČ›Ä� a coniferelor, lucrare realizatÄ� sub coordonarea profesoarei Gabriela Iosof. Scopul proiectului a fost acela de identifica cauzele uscÄ�rii coniferelor Ă®ntr-un areal silvic din zona localitÄ�Č›ii MÄ�rtineČ™ti Č™i propunerea unei soluČ›ii non-invazive Č™i fÄ�rÄ� cheltuieli prin care pot fi identificaČ›i arborii bolnavi. SoluČ›ia propusÄ� de elevii Colegiului NaČ›ional Mihai Viteazu a fost aceea de a folosi matematica, mai precis “NumÄ�rul de Aur”, Phi. Acesta, primul numÄ�r iraČ›ional descoperit Ă®n istorie, Ă®ncÄ� din antichitate se regÄ�seČ™e peste tot Ă®n naturÄ�. “Numarul Phi este un numÄ�r iraČ›ional, care poate fi gÄ�sit aproape oriunde Ă®n naturÄ�. Plante, animale sau chiar Č™i fiinČ›e umane sunt caracterizate de dimensiuni proporČ›ionale care tind cÄ�tre numÄ�rul Phi.
Spre exemplu, un conifer sÄ�nÄ�tos trebuie sÄ� aibÄ� raČ›ia Ă®ntre cea mai mare Č™i cea mai micÄ� ramurÄ� de la aceeaČ™i creangÄ�, iar raportul aflat Ă®ntre diametrul unei spirale mai mari Č™i diametrul spiralei mai mici apropiate numÄ�rului Phi care este 1, 61. ĂŽn cazul unor arbori bolnavi, proporČ›iile Č™i dimensiunile copacului devin mult mai haotice”, spune eleva Lorena Muscar.
Profesorul coordonator Gabriela Iosof precizeazÄ� cÄ� ideea elevilor e una exploratorie dar care poate fi inclusÄ� Ă®n teme de cercetare mai avansate. ” Ideea elevilor trebuie desigur validatÄ� Č™tiinČ›ific. Propunerea e Ă®nsÄ� interesantÄ�. Atunci când se urmÄ�reČ™te identificarea unor arbori bolnavi ce necesitÄ� tÄ�iere e nevoie de analize de laborator Č™i de resurse umane. Ideea de a folosi matematica ca o formÄ� de diagnosticare a unor boli e originalÄ�”, spune Gabriela Iosof.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.