Documente esențiale ascunse de ochii consilierilor locali. Programul de investiții al companiei publice de transport este la secret

Documente esențiale ascunse de ochii consilierilor locali. Programul de investiții al companiei publice de transport este la secret by noiembrie 22, 2019 0 comments

Anexele explicative privind programul de investiții, dotări și sursele de finanțare ale societății publice de transport nu au fost prezentate azi Consiliului Local Turda deși aceste documente sunt prevăzute expres într-un ordin al Ministrului Finanțelor Publice.

Anexa care să explice cheltuielile cu investițiile este menționată în Ordinul 3145 din 2017 al Ministrului Finanțelor Publice.

Nu a fost detaliată nici structura bugetului, prevăzută prin anexa 2 a ordinului de ministru și nu au fost respectare nici prevederile referitoare la indicatorii estimați pentru următorii 2 ani.

Autoritățile locale de la Turda au decis astăzi o serie de măsuri prin care serviciul public de transport din oraș va intra în funcțiune din 15 decembrie.

Într-o ședință extraordinară a Consiliului Local, s-au aprobat studiul de oportunitate privind transportul public din oraș, numirea directorului societății Transport Urban Public  srl (TUP), precum și acordarea unui împrumut de 610.000 de lei noului operator public. În aceeași ședință s-a aprobat și bugetul TUP srl până la finalul anului 2019.

InfoAries.ro va publica o serie de articole care vor trata modul în care Primăria Turda a evitat recomandările europene privitoare la guvernanța corportativă a întreprinderilor publice.

Ghidul Organizației de Dezvoltare și Cooperare Economică stipulează că principiile de guvernanță corporativă sunt aplicabile operatorilor economici aflați sub ”control public” și se impune a fi aplicate cu precădere operatorilor de servicii publice.

Serviciul public de transport local, ce implică costuri de peste 10 milioane de lei anual, a fost dat în administrare unui srl cu un capital social de 10.000 de lei. TUP e un srl condus de o singură persoană ce a fost numită fără o procedură transparentă de selecție.

Lipsa de transparență în ceea ce privește transportul public continuă cu aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli al operatorului public, buget ce a fost adoptat cu încălcarea unui ordin al Ministrului Finanțelor Publice.

Anexele explicative, în special prevederile privind investițiile au fost ascunse de ochii consilierilor turdeni

Potrivit Anexei 6 din Ordinul Ministrului Finanțelor Publice 3145 din 2017, în procedura de avizare și aprobare, bugetul de venituri și cheltuieli al companiilor publice va fi însoțit de 4 anexe care detaliază bugetul propriu zis. Anexele 2-5 nu se publică în Monitorul Oficial.

Ordinul de ministru prevede că bugetul de venituri și cheltuieli (anexa nr. 1), precum și anexele de fundamentare nr. 2-5 vor fi prezentate orgnelor administrației publice centrale ori locale, după caz, în subordinea, în coordonarea, sub autoritatea sau în portofoliul cărora se află, în vederea avizării, atât pe suport hârtie, cât și în format electronic.

La Turda, anexele 2-5 n-au mai fost prezentate Consiliului Local.

Investițiile ascunse de ochii opiniei publice

Ministerul Finanțelor s-a trezit la un moment dat că tone de hârtie sunt consumate la publicarea în Monitorul Oficial a bugetelor societăților comerciale cu capital public. S-a luat decizia ca bugetele de venituri și cheltuieli să fie prezentate într-o formă sintetică, care ocupă 1 pagină. Aceasta este Anexa 1 din bugetele de venituri și cheltuieli. Trebuia însă rezolvată în același timp și problemele privind transparența decizională, astfel că prin ordinul ministrului s-a stabilit că bugetele vor fi detaliate prin intermediul altor patru anexe denumite în actul normativ ”anexele 2-5”.

În cazul companiilor publice de la Turda, aceste anexe ar trebui să însoțească bugetul în procedura de avizare (ședințele de comisii) și cea de aprobare (ședința publică a Consiliului Local).

Unele dintre anexele ce trebuiau să fie prezentate sunt irelevante deoarece societatea TUP nu are o activitate anterioară. Altele, precum Anexa 2 și Anexa 4 sunt importante deoarece detaliază cheltuielile structural și clarifică programul de investiții, dotări și sursele de finanțare.

Profit de 34 lei și venituri de 813.000 lei în luna decembrie

Veniturile din luna decembrie al TUP srl sunt estimate la 813.000 lei. Din acestea 338.000 lei sunt plăți pentru gratuități și vor fi plătite din bugetul local iar 125.000 de lei sunt subvenții plătite tot din bugetul local al Municipiului. Sunt estimate cheltuieli de 772.000 lei și un profit contabil de 34 de lei.

Bugetul întocmit pentru firma de transport public e doar pentru luna decembrie. Chiar și așa, tot trebuiau detaliate investițiile ce urmează să fie făcute. Acest lucru nu s-a întâmplat.

În plus, bugetul trebuia să fie prezentat într-o formă care să cuprindă indicatorii economico-financiari programați pentru anul curent dar și indicatorii estimați pentru următorii 2 ani.

Indicatorii economico-financiari estimați pentru următorii 2 ani nu se prea pot stabili acum deoarece directorul TUP va prezenta planul de administrare a companiei publice abia peste 90 de zile. Care vor fi parametrii după care va funcționa financiar compania publică de transport, vom ști doar la primăvară ori poate, mai sigur după alegerile locale din iunie 2020.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.