CAA cere majorarea tarifelor la apă. PNL Turda : majorările nu se justifică, nu le votăm

CAA cere majorarea tarifelor la apă. PNL Turda : majorările nu se justifică, nu le votăm by august 25, 2017 0 comments

Spotlight

S-a dat startul IMO. Cele mai luminate minți ale matematicii școlare se întrec la Cluj

Participanții la Olimpiada Internațională de matematică, ce se desfășoară în

iulie 7, 2018

Cine va conduce Turda? Administrație europeană vs ”Dinastia Apei”

În 1957, istoricul Karl August Wittfogel avea să lanseze o

iunie 6, 2016

Compania de Apă Arieș cere Consiliului Local Turda să aprobe majorarea tarifelor de apă pentru perioada 2017-2023, Majorările ar urma să intre în vigoare încă din acest an, când se estimează un tarif de 3,59 lei mc apă la consumtorii casnici. În 2018, se estimează că prețul apei va crește la 3,94 pe mc urmând ca în 2023 acesta să ajungă la 5,7 lei mc, prețuri calculate la valoarea cursului valutar de acum. Simultan vor crește și prețurile la serviciile de canalizare.

La Turda, PNL spune că majorările de prețuri sunt nejustificate economic și au anunțat că nu vor vota majorarea prețurilor la apă și canalizare. La Câmpia Turzii, liberalii au anunat că sunt indeciși iar primarul Dorin Lojigan joacă cartea negocierilor.

InfoAries.ro a publicat de-a lungul ultimilor 3 ani o serie de materiale în care s-au arătat mecanismele prin care serviciul public de apă a fost de sub controlul public.

Majorarea prețurilor la apă este justificată de către Compania de Apă Arieș prin prisma derulării investițiilor din proiectul european de modernizare a rețelelor de apă și canalizare. Turda ar urma să beneficieze de lucrări de investiții în rețeaua de apă canal în valoare de 51,365 milioane de euro iar municipiul ar trebui ca să contribuie cu circa 1,027 milioane de euro. Separat de această contribuție de 2% din valoarea totală a proiectului de modernizare, Uniunea Europeană pune niște condiții speciale: serviciul public de apă și canal trebuie să fie eficient economic și să se autosuțină, inclusiv la nivelul investițiilor viitoare. Cei de la Compania de Apă și consultanții angajați de aceștia spun că scopul majorării de tarife este exact acesta, să asigure principiile economice de funcționare a investițiilor.

La polul opus, liberalii turdeni vorbesc însă de o lipsă de transparență în gestionarea servicului public de apă și canal și de majorări de tarife nejustificate economic. Compania publică de apă, spun liberalii, a ajuns să opereze într-o formă necontrolată, pe spatele și pe buzunarele turdenilor. ”Aceste majorări de tarife sunt nejustificate, nu le votăm”, spune Nicolae Giurgiu, președintele PNL Turda. Avocatul turdean invocă printre motive faptul că operatorul public nu a reglementat situația facturării apei meteorice, nu a prezentat situații clare privind politicile de personal, angajările și restructurările promise și nu a dat explicații clare cu privire la modul în care a cheltuit fondurile speciale de investiții. ”Cum putem să votăm majorări de tarife la apă, câtă vreme nimeni niciodată nu a dat explicații publice cu privie la modul în care se cheltuie banii. Știu turdenii câți angajați are Compania de Apă? Știu de ce plătesc apa meteorică? Știu oamenii ce salarii au directorii? Știm cât s-a investit și unde anume?”, spune președintele PNL Turda.

La Câmpia Turzii, liberalii se arată indeciși iar primarul Dorin Lojigan spune deocamndată doar că va introduce proiectele de hotărâre pe ordinea de zi. ” O să vedem ce o să fie”, spune Loijigan care dă de înțeles că ar fi dispus să voteze majorările dar numai în anumite condiții. De la preluarea mandatului, Dorin Lojigan s-a plâns de nenumărate ori de faptul că administrația locală din Câmpia Turzii nu are acces la informațiile economice ale Companiei de Apă Arieș și a cerut în nenumărate rânduri prezentarea unor rapoarte de activiate în Consiliul Local.

Majorări constante până în 2023

Serviciile de apă și canalizare vor crește constant în următorii ani, până în anul 2023. În 2017 sunt prevăzuți 3,59 lei/mc apă la consumatorii casnici, tarif care va crește la 3,94 lei mc în 2018 și 5,73 lei în 2023. Simultan vor crește și consturile la canalizare. Acest lucru nu însemnă însă că sunt excluse alte majorări ci doar faptul că prețurile la apă și canal nu vor fi mai mici de aceste valori.

Stabilirea acestor prețuri la apă și canal, de către Consiliul Local Turda, înseamnă că ele vor fi incluse în documentația tehnică anexă la contractul de finanțare al proiectului european și că nu vor mai putea fi reduse ulterior.

Compania de Apă explică că majorarea prețurilor e necesară pentru a face serviciul de apă canal profitabil. Liberalii spun că de fapt profitabilitatea serviciului de apă și canal este dată de amploarea costurilor. Cu alte cuvinte, opoziția spune că o reducere a cheltuielilor și costurilor operatorului public ar putea la fel de bine să asigure sustenabilitatea serviciului, fără a fi nevoie de majorări. ”Azi nu știm costurile de producție ale apei, costurile cu personalul, cum am putea afla cât de profitabilă e compania de apă? Mărim tarifele ca să dăm salarii directorilor și membrilor de partid?”, se întreabă liderii PNL Turda.

”Dinastia Apei” – Serviciul de apă din Turda, un sistem în care socrul își monitorizează ginerele

Legislația europeană și apoi cea națională a impus în România o nouă viziune în gestionarea serviciilor publice. O viziune bună din perspectiva normelor europene, dar care a ajuns în final pervertită la nivelul administrației locale.

UE a decis că va finanța investiții în infrastructura serviciilor publice din România dacă se respectă un cumul de condiții. Prima condiție era că serviciile publice trebuie să grupeze zone cu un număr mai mare de 2000 de locuitori. Cu cât creștea numărul populației din aglomerările urbane, cu atât valoarea proiectelor creștea. A doua condiție generală era ca serviciile publice de apă canal să fie transferate de la nivelul localităților spre un organism asociativ care la Turda este Asociația Apa Văii Arieșului. Rolul acestui organism asociativ este acela de a stabili strategia de dezvoltare a serviciului de apă-canal pe o întreagă zonă. Un astfel de organism, rezultat din asocierea localităților din aria de funcționare a serviciului avea rolul de a urmări respectarea condițiilor tehnice și economice în furnizarea serviciului de apă. O a treia condiție era existența unui operator public – la Turda, Compania de Apă Arieș- o societate comercială pe acțiuni care să funcționeze după principii economice.

Pe scurt, Asociația Apa Văii Arieșului, după consultarea localităților memebre, are rolul de a întocmi strategia serviciului de apă dar trebuie să și avizeze standardele și costurile de furnizare a serviciilor de apă-canal, în timp ce Compania de Apă Arieș este operatorul serviciului ce trebuie să funcționeze după principii economice. Relația dintre Asociația de Dezvoltare Apa Văii Arieșului și Compania de Apă Arieș este reglementată printr-un contract de delegare a serviciului de apă.

La înființarea sa, încă din 2009, Asociația Apa Văii Arieșului a fost transformată într-o simplă anexă administrativă, o mașină de vot care a validat cererile Companiei de Apă. Modelul impus de primul director al CAA, Alexandru Sabău și agreat de primarul Tudor Ștefănie a fost preluat cu succes de către Cristian Matei. Fost director al CAA și actual președintel al Asociației Apa Văii Arieșului, primarul Cristian Matei aplică aceeași rețetă ca predecesorul său, Tudor Ștefănie.

Diferența este că acum primarul Cristian Matei va dezbate strategia serviciului de apă de la Turda, dacă o fi vreuna, direct cu ginerele său, Bogdan Bobic, director al Companiei de Apă Arieș.

Serviciul de apă de la Turda a ajuns în situația în care socrul monitorizează managementul și performanțele ginerelui. 

InfoAries vă prezintă punctual motivele care serviciul public de apă de la Turda nu mai este sub control public, de aproape un deceniu.

Asociația Apa Văii Arieșului are statutul de autoritate publică. Deși ar trebui să respecte legea transparenței decizionale, ADI AVA nu are un site propriu, are un singur angajat de care se știe sigur și nu și-a făcut publice niciodată hotărârile. (Legea contenciosului administrativ nr. 554 din 2004, art.2 al.b)

Asociația ADI AVA nu a prezentat public bugetul de venituri și cheltuieli și situațiile financiare, documente ce ar fi trebuit să fie prezentate membrilor asociați, Consilii Locale încă din 2009

Potrivit statutului Asociația Apa Văii Arieșului ar fi trebuit să consulte reprezentanții asociațiilor de proprietari cu privire la strategia serviciului de apă (Art.17, al 3 lit. D, Statutul ADI AVA)

ADI Ava nu a respectat prevederile din Statutul propriu privind protecția consumatorilor prin medierea conflictelor dintre consumatorii de apă și Compania de Apă Arieș

ADI Ava nu a prezentat în perioada 2009-2017 niciun raport privind respectarea indiciatorilor de performanță și eficiență ai Companiei de Apă deși se obliga prin statut să monitorizeze acești indicatori. (art. 17, al.3 lit k din Statutul Asociației(

ADI AVA nu a hotărât din 2009 stabilirea modului de formare și stabilire a prețului al tarifele de apă și canal, obligație ce și-a asumat-o prin Statutul Asociației

Nu a făcut publice și nu a stabilit condițiile generale de control al Companiei de Apă Arieș (Contractul de Delegare al serviciului, Titlul III, art 46)

ADI Ava nu a făcut publice din 2009 și până în prezent rapoartele anuale ale Companiei de Apă Arieș care ar fi trebuit să cuprindă prețurile și tarifele fixate pentru următorul an, raportul de gestiune, raportul tehnic, raportul de performanță și planul financiar pe 5 ani. (titlul III, art 48, Contractul de Delegare al Serviciului Public). Rapoartele trebuiau prezentate în formă generală și defalcată pe localitățile de furnizare a serviciului.

ADI AVA nu a prezentat din 2009 și până acum rapoartele anuale privind planul previzional de producție de apă pentru anul următor și planurile de investiții incluse în bugetele previzionale (Titlul III, art. 48, Contractul de Delegare al Serviciului).

ADI Ava nu a revizuit la fiecare cinci ani Strategia Serviciului de Apă și nu  a aplicat procedura consultării publice în stabilirea strategiei serviciului de apă-canal (Titlul 3 , art 49 din Contractul de Delegare)

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.