Autobuze electrice și străzi modernizate, planul primarului pentru transportul public din oraș

Autobuze electrice și străzi modernizate, planul primarului pentru transportul public din oraș by februarie 2, 2017 0 comments

Consiliul local Turda a aprobat astăzi delegarea serviciului public de transport prin încredințare directă către o companie cu capital public care ar urma să opereze din 2018. Normele europene prevăd că delegarea serviciului public de transport trebuie anunțată în Jurnalul european cu un an înainte.

Înființarea unei companii publice de către Consiliul Local Turda are drept scop modernizarea serviciului public prin accesarea de fonduri europene estimate la 20 de milioane de euro.

Consiliul Local Turda a aprobat astăzi în ședință extraordinară, Planul de mobilitate urbană dar și demararea procedurilor de delegare a serviciului public de transport local către o companie cu capital public ce va fi înființată până în luna februarie 2018.

Contractul privind transportul local de persoane, încheiat cu STP Alba Iulia, a expirat în primăvara anului trecut. Administrația locală a încropit atunci un caiet de sarcini și a încercat licitarea serviciului, fără a putea desemna un nou câștigător: la licitație s-a prezentant un unic ofertant, doar STP Alba Iulia. Administrația locală a prelungit contractul privitor la transportul public până în aprilie 2017.

Câștigarea alegerilor de către Cristian Matei și PSD a dus la o schimbare de viziune în ceea ce privește transportul public de persoane de la Turda. Noua administrație locală optează pentru un serviciu public încredințat direct unei companii cu capital public. Miza o constituie fondurile europene ce pot fi accesate pentru modernizarea transportului local. ”Pot fi accesate fonduri pentru achiziția de autobuze, dar mai important pot fi obținute fonduri pentru modernizarea rutelor de transport”, explică Cristian Matei, primarul Municipiului Turda. Municipalitatea speră să obțină 20 de milioane de euro care ar duce la modernizarea străzilor pe care vor circula autobuzele și modernizarea stațiilor. Finanțările europene nerambursabile prevăd obligativitatea achiziției de autobuze electrice, mai scumpe dar cu cotă de finanțare de 80% din fonduri UE. Turda ar putea avea până în 2020 atât autobuze electrice cât și rutele de transport modernizate.

STP va opera până în primăvara anului 2018

Primarul Cristian Matei a precizat că intenționează să păstreze colaborarea cu STP-ul până în primăvara anului următor. Prelungirea contractului cu STP Alba Iulia decisă în 2016, se încheie în aprilie 2017, dar primarul și-a exprimat intenția pentru încă o prelungire.

Consultatul Primăriei, care a întocmit planul de mobilitate urbană a propus și o altă variantă, alta decât colaborarea cu STP. Consultanții au propus ca noua companie publică să opereze din mai 2017 cu autobuze închiriate ori obținute printr-un leasing operațional. Măsura propusă ar fi urmat să diminueze cheltuielile pe care bugetul local le are cu gratuitățile plătite către STP, dar este una riscată. Valoarea medie a unui autobus este estimată la circa 210 000 euro. Un leasing operațional pe durata unui an, fără condiția de cumpărare la final, poate fi un produs scump care să încarce rezultatele financiare ale noii companii publice, lucru pe care primarul nu îl dorește. Pe de altă parte, primarul Cristian Matei este conștient de faptul că accesarea fondurilor europene poate întârzia și nu e dispus să își asume riscul ca orașul să rămână fără transport public sau cu un serviciu incomplet de care să fie direct răspunzător. ”Intenția noastră e să prelungim contractul cu STP-u până în primăvara anului viitor. Nu vreau să risc ca Turda să rămână fără transport local”, spune Cristian Matei. Ne vom convinge la primăvara care vor fi intențiile administrației locale. Primarul a menționat în cursul ședinței Consiliului Local și faptul că administrația locală a ajuns la 18 procese cu STP. ”Sperăm să câștigăm măcar câteva din acestea”, a comentat Matei, care a lăsat să se înțeleagă că disputele dintre STP și municipalitate, apărute în vechea administrație, se pot finaliza cu găuri serioase în bugetul local.

Proiectul pe care primarul îl are în vedere este unul ambițios pentru Turda: o flotă de autobuze electrice moderne, căile rutiere amenajate pe bani europeni și deschiderea a noi rute de transport public în zonele străzilor Constructorilor, Rațiu și Dragalina, ar da o altă dimensiune transportului local din oraș.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.