Turda, ”oraș-inteligent” până în 2030. Administrația locală a adoptat o viziune îndrăzneață de dezvoltare

Turda, ”oraș-inteligent” până în 2030. Administrația locală a adoptat o viziune îndrăzneață de dezvoltare by iunie 14, 2017 1 comment

Primăria Turda a organizat ieri dezbaterile publice pentru două din documentele programatice referitoare la dezvoltarea orașului: Planul de Mobilitate Urbană și Strategia de Dezvoltare 2017-2023-2030.

Cele două documente sunt descrise la superaltiv de către primarului Cristian Matei ca fiind cele mai complete planuri de dezvoltare ale orașului ”din toate timpurile”.

Viziunea administrației locale din Turda, care este propusă de altfel și turdenilor, este una optimistă. Valoarea totală a investițiilor preconizate în Turda, până în 2023 , valoare calculată prin amestecarea neclară a necesarului de fonduri cu banii potențiali ce pot fi obținuți, este de peste 260 de milioane de euro. Aceasta este ținta declarată a administrației locale, până în 2023, fără a lua în calcul și sumele provenite din proiecte guvernamentale.

Începutul acestei săptămâni a adus pentru administrația locală din Turda două evenimente importante: dezbaterea publică pentru Planul de Mobilitate Urbană și Strategia de Dezvoltare a orașului, care a avut loc marți, 13 iunie și o conferință de presă a primarului Cristian Matei care și-a prezentat primul an de mandat, eveniment ce a avut loc miercuri, 14 iunie. Aceste evenimente nu par la o primă vedere legate între ele. De fapt ambele reflectă cum este văzută dezvoltarea orașului de către actuala administrație locală.

Putem spune că cele două documente programatice Planul de Mobilitate Urbană și Strategia de Dezvoltare propun o viziune îndrăzneață legată de dezvoltarea orașului. Trecând peste superlativele cu care își laudă cele două documente, primarul Cristian Matei recunoștea astăzi care e graba care justifică adoptarea lor. Aceste două strategii, cea de transport și strategia generală sunt condiții obligatorii pentru proiectele cu finanțare europeană.

Pentru a înțelege cum se propune modernizarea transportului din Turda, ne putem imagina cum pe harta orașului se trasează o cruce cu axele nord-sud și est-vest. Ceea ce rezultă, suprapuse pe cele patru brațe ale crucii imaginare sunt patru coridoare de transport locale, interconectate și care au la rândul lor ramificații prin cartiere. Desigur această schemă e doar o reprezentare simplificată, dar poate oferi o imagine a modului în care se va structura dezvoltarea rețelei locale de transport.

Coridorul estic, spre exemplu pornește de la senul giratoriu de la intersecția cu str. Tineretului, până la sensul giratoriu din Piața Romană. Acest tronson de circa 3,2 km ar trebui modernizat până în 2020 cu o sumă estimată la 5,44 milioane de euro. Adiacent acestui coridor de transport, ca o ramificație de care aminteam, îi sunt incluse și alte proiecte de modernizare, precum cel de reabilitare a zonei Baladei Rapsodiei, proiect evaluat la circa 3 milioane de euro. Acesta a fost doar un exemplu. Poti vedea documentul PREZENTARE PMUD Turda.pdf

E de reținut faptul că toate străzile importante din Turda au fost împărțite pe bucăți cu lungimi de la 1,1 la 3, 3 km, pentru care Primăria va solicita bani europeni pentru asfaltări, prin intermediul Planului Operațional Regional 2014-2020. În acest an, 2017, au fost și vor fi depuse cereri de finanțare pe trei axe de finanțare : 29,9 mil de euro- Axa 3.2; 4,1 milioane de euro- Axa 7.1; 17,1 milioane de euro pe Axa 5.2.

În total în 2017 se vor cere 50,7 milionane de euro. Necesarul modernizării rețelei de transport din Turda a fost evaluat la 71,3 milioane de euro. Raportat la aceste cifre se estimează că bugetul local ar trebui să contribuie anual cu o cotă de co-finanțare de 1, 73 mil de euro. Consultanții ne spun că Turda va deveni un ”smart-city”  până în 2030 (oraș-inteligent, care integrează urban tehnologia informației și comunicării), cu coridoare integrate de transport, piste de biciclete, dintre care 18 km până în 2020 și stații de închiriat biciclete cu GPS, dintre care una amplasată pe 22 Decembrie, în apropierea Coloniei de Ciment.

O administrație locală bântuită de optimism

Directorul STP Turda, Dan Mostesky a găsit lacune în Planul de Mobilitate Urbană.

Directorul STP Turda, Dan Mostesky a găsit lacune în Planul de Mobilitate Urbană.

Planul de Mobilitate Urbană întocmit la Turda a fost numit de către specialiștii consultați de InfoArieș.ro drept ”o soluție posibilă dar incompletă”. Printre criticile ce au fost aduse documentului ce va fi votat de către Consiliul Local se numără cele legate de faptul că nu s-a gândit o variantă de transport local la nivelul Comunității Urbane Arieș, care să aducă sub aceeași umbrelă și transportul local din Câmpia Turzii. Dan Mostesky, directorul STP Turda a vorbit în cadrul dezbaterii publice despre lacunele din Planul de Mobilitate Urbană. Mostesky a ținut să precizeze că vorbește ca simplu cetățean și a remarcat faptul că PMUD nu face referire la cursele speciale pentru elevi, circa 500 și că nu există o evaluare clară a fluxurilor și orarelor și rutelor de autobuse ce vor fi propuse. ”Ați propus achiziția unui număr de 20 de autobuze, cum ați ajuns la această cifră în absența unor date referitoare la fluxuri și rute?”, a întrebat Dan Mostesky. Consultatul Radu Andronic, din partea Flip Consulting a explicat că estimarea numărului de autobuze a fost făcută plecând de la faptul că STP operează cu 17 autobuze. ”Dumneavoastră, cei de la STP operați cu 17 autobuse pe rutele existente, am considerat că încă 3 în plus sunt suficiente”, a explicat Andronic. Consultantul a mai subliniat faptul că datele referitoare la fluxuri și rute vor fi detaliate în studiul de oportunitate care va sta la baza noului contract de concesionare a serviciului public de transport.

Dan Mostescky l-a mai întrebat pe consultant ce se va întâmpla cu transportul public din oraș, dacă proiectele nu vor fi finanțate. ”Eu sunt un optimist”, a comentat Radu Andronic, care a lăsat să se înțeleagă că la ora actuală există doar variantele de finanțare din bani europeni și nu și un plan B pentru modernizarea transportului din oraș.

Mostesky a mai criticat administrația locală din Turda căreia i-a reproșat că a refuzat să îl pună în contanct cu consultantul angajat de Primărie. ”Am fi putut discuta aceste aspecte înainte, v-ași fi putut ajuta cu informații. Le-am cerut celor din Primărie să ne pună în legătură. Nu au dat niciun semn”, a mai adăugat directorul STP.

Va obține Turda 8, 31 milioane de euro pentru achiziția de autobuze electrice și cel puțin alți 20 de milioane de euro cât consideră consultanții că e necesar în primă fază pentru modernizarea infrastructurii de transport din oraș? Ne vom convinge până la sfârșitul acestui an. În 15 iulie se deschid apelurile pentru finanțările în baza planurilor de mobilitate urbană. Radu Andronic a precizat în dezbaterea publică că cei de la ADR Centru, entitatea care gestionază aceste linii de finanțare i-au încurajat pe turdeni să depună proiecte. ”În perioada 2014-2017 au absorbție zero, așa că sunt interesați și ei să se acceseze fonduri ”, a explicat consultantul. Pentru finanțări, Turda ar urma să concureze cu Dejul și Careiul, dar contează mai mult deoarece are o capacitate mai mare de a gestiona fonduri europene,  mai spune Adronic.

În 2015, municipiul Mediaș, comparabil ca mărime cu Turda, aproba Planul de Mobilitate Urbană. Documentul a fost întocmint de aceeași firmă de consultanță. Celor de la Mediaș li se propuneau proiecte de circa 50 de milioane de euro, cu valori medii ce variau de la 2,5 milioane la 7,5. PMUD-ul de la Mediaș avea inclus chiar și o centură ocolitoare, un proiect în valoare de 36,63 mil euro. Dan Voinea, fost director al Meditur SA a precizat pentru InfoAries.ro că în primii doi ani, proiectele din PMUD propuse la Mediaș nu au fost finanțate. ”Până anul trecut când am fost director, nu a existant un proiect major finanțat prin PMUD. Inițial se vorbea de proiecte de 20 de milioane de euro, apoi de 10 milioane ca în final să se ajungă la valori de 5-6 milioane de euro. Nu știu dacă s-au finanțat ceva proiecte după plecarea mea, dar nu cred, deoarece nu am văzut nicio hotărâre de Consiliu Local de co-finanțare”, spune Dan Voinea. Fostul director de la Meditur SA mai spune că Mediașul era într-o situație mai privilegiată decât ar fi Turda, datorită faptului că are circa 18 km de rețele electrice de troleibus. ”Existența liniilor electrificate aducea un punctaj suplimentar semnificativ. Până acum doi ani au rămas după evaluări, cu proiecte finanțate prin PMUD doar două reședințe de județ, printre care și Tulcea”, mai adaugă Dan Voinea. Fostul șef al transportului public din Mediaș spune că posibilitatea unor finanțări de 30 de milioane de euro prin Programele Operaționale Regionale trebuie privită cu prudență.

Faptul că Turda va avea un Plan de Mobilitate Urbană este un lucru bun. Un astfel de document care să aducă o strategie de modernizare a transportului, inclusiv a transportului public este necesar. Nici măcar optimismul debordant al autorităților nu e o problemă în sine. Problema apare în momentul în care administrația locală din Turda lasă să se înțeleagă că planurile de pe hârtie sunt și certitudini.

Proiecte cu fonduri europene anunțate de municipalitate, până în 2023

  • Modernizarea Spitalului Municipal – 30 mil euro
  • Pasul 2 modernizare rețele apă-canal 200 mil euro
  • Planul de Mobilitate Urbană, etapa I – 30 de mil de euro (val totală 74 mil euro)
  • Decontaminare situri poluate istoric cca 18 mil euro

1 comentariu

Incepe conversatia
  1. Turda
    #1 Turda 15 iunie, 2017, 16:00

    De cand pana cand „autobuzele electrice” sunt o solutie pt. Turda? Troleibuzul da, ar fi fost o solutie. Pe traseul acestora ar fi putut fi reabilitat carosabilul si iluminatul public.

    Aici e lista cu experimentele esuate privind autobuzele electrice: http://www.transira.ro/bb3/viewtopic.php?f=46&t=5089

    Reply this comment

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.