Turda 2020. Provocările administrative ale anului

Turda 2020. Provocările administrative ale anului by ianuarie 9, 2020 1 comment

sursă foto: Planul de Mobilitate Urbană

Turda se pregătește să intre într-o perioadă de confruntări politice,pentru următoarele 6 luni. Miza nu este doar cum va fi administrat orașul pentru următorii 4 ani, ci cum se va dezvolta orașul în acest deceniu.

Presa locală, despre care opoziția spune că e plătită din bani publici pentru a lăuda necondiționat administrația primarului Cristian Matei îl numește pe acesta un câștigător prefigurat al alegerilor locale din iunie. USR și Asociația T9, grupuri care critică administrația primarului Cristian Matei spun că actualul primar trebuie să plece acasă, pentru binele turdenilor. Matei ar fi de fapt- în opinia opoziției- un lider perimat, autocrat și complet depășit de situație.

Corul vocilor critice la adresa administrației locale va fi îngroșat de foștii consilieri locali ai PNL, demisionari. Plecați din partid tocmai pentru că primarul Turzii va trece la PNL, foștii liberali reintră în politica locală ca membri ai unui partid local -Partidul Oamenilor Liberi.

Orașul se dezvoltă după un document din secolul trecut

În 20 decembrie 2019 un act administrativ aparent banal a fost adoptat cu votul Consiliului Local Turda.

Așa ar trebui să arate stația de autobuz de la capăt de linie în din Micro III

Așa ar trebui să arate stația de autobuz de la capăt de linie în din Micro III

Hotărârea de consiliu, ce a trecut neobsevată, este una fundamentală pentru dezvoltarea orașului. Consilierii locali au votat la finalul anului trecut, la cererea arhitectului șef Mihaela Vrăbete, prelungirea valabilității Planului Urbanistic General al Turzii. Planul Urbanistic General al orașului a fost adoptat în 1999.

La începutul acestui deceniu -în 2020- municipiul Turda se va dezvolta în baza unui document de urbanism redactat în secolul trecut.

Acest exemplu arată lipsa de viziune a autorităților locale și deschide seria lungă a provocărilor administrative ce trebuiesc rezolvate, indiferent cineva va câștiga alegerile în iunie 2020. 

Așa arată acum realitatea

Așa arată acum realitatea

Planul Urbanistic General cuprinde primul set de norme care trebuiesc respectate în cazul elaborarii oricărui proiect de construcție. Mai mult, Planul Urbanistic General este absolut necesar în cazul unor investiții de interes sau de utilitate publică majoră (modernizarea infrastructurii rutiere, extinderea intravilanului și a infrastructurii de apă, canalizare și gaze naturale).

”Planul de acțiune pentru implementare și programul de investiții publice propuse prin planul de urbanism general evidențiază acțiunile, denumirea investițiilor, valoarea estimată a acestora, sursele posibile de finanțare, etapizarea realizării investițiilor, stadiul implementării acestora la momentul realizării programului și părtile responsabile de implementare”se arată în Normele Metodologice de aplicare a Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul

Practic, PUG-ul este documentul strategic care menționează cum se dezvoltă un oraș, care sunt prioritățile, limitele legale, care sunt zonele cu riscuri de catastrofe naturale, care sunt obiectivele privind creșterea calității vieții cu precădere în domeniul locuirii și serviciilor. Tot PUG-ul asigură și suportul sreglementar pentru eliberarea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire. În cazul Turzii, toate acestea, sunt într-un document redactat în secolul trecut, în 1999.

Între milioane sparte cu fotbalul și focurile de artificii lansate pe cerul Turzii autoritățile locale ar fi putut să demareze elaborarea unui nou PUG. Din 1999 ar cam fi cazul. Demersul costă însă bani și dă dureri de cap suplimentare. Un nou PUG însemnă evidențierea clară a terenurilor proprietate publică. Înseamnă că eliberarea certificatelor de urbanism și a autorizațiilor de construire se transformă în proceduri transparente și nu ”cum vrea șefu”. Un nou PUG înseamnă că mediul de afaceri, ce în prealabil a fost consultat, știe care este calendarul investițiilor publice. Un PUG – presupunând că acesta e și respectat- înseamnă transparență, predictibilitate și ordine.

Pentru administrația publică a lui Cristian Matei, elaborarea unui Plan Urbanistic General poate complica lucrurile. Cum s-ar mai putea aproba amenajări de parcări tăiate din spațiile verzi și fără certificate de urbanism?

Turda nu a făcut public registrul zonelor verzi. Nu știm la această dată ce spații verzi au fost inventariate în oraș.

Iluminatul public ar trebui modernizat din 2023

În 2020 expiră contractul de concesiune a iluminatului public. Contractul inițial a fost încheiat pe o durată de 10 ani la valoarea 2,46 milioane euro cu o creștere de 492.250 euro reprezentând 19,99%. Reprezentanții firmei Reea Prodcom, care deține acum concesiunea serviciului public de iluminat spun că sistemul de iluminat public din Turda va fi învechit în câțiva ani. Concesionarea serviciului public de iluminat va trebui să țină cont că sistemul de iluminat public de la Turda a fost modernizat în 2014. Bazat pe lămpi de sodiu, sistemul va fi în 2-3 ani învechit și ar trebuie înlocuit complet. O refacere completă a sistemului de iluminat ar costa peste 3,5 milioane de euro, crede Constantin Popovici, directorul Reea Prodcom și s-ar putea realiza prin finanțări europene.

Întârzie lucrările de infrastructură

Cu excepția unor asfaltări minore în cartiere, printre blocuri, investițiile majore în infrastructura rutier a orașului trenează. Motivele sunt multiple și nu întotdeauna imputabile direct administrației locale. Totuși, edilii nu s-au sfiit să anunțe propagandistic că ”asfaltează în ritm susținut”. Turda raporta în decembrie 2019 doar circa 5% lucrări efectuate prin Programul Național de Dezvoltare Locală și nu a fost făcut public procentul lucrărilor efectuate și recepționate prin Planul de Mobilitate Urbană.

În zona străzii 22 Decembrie nu se respectă legea privind construcțiile iar plăcuțele de identificare a lucrărilor lipsesc din amplasamentul de șantier. Legal nu se știe acum dacă acolo sunt lucrări pe PNDL sau Mobilitate Urbană.

Din 2020, Transportul local trebuie să opereze pe noi trasee. Vor păcăli Uniunea Europeană?

Din 2020 ar trebui să devină operaționale o serie de trasee în baza Planului de Mobilitate Urbană Durabilă. Printre aceste trasee se numără și cursa Salina- Mănăstirea Mihai Vodă. Acest traseu ar trebui asigurat cu 33 de curse zilnice cu 2 autobuze de linie, și un parcurs de 422 de km/zi. Traseul a fost inventat deoarece municipalitatea dorea să acceseze fonduri pentru modernizarea parcului de la Mormântul lui Mihai Viteazu. Ca să obțină fonduri trebuiau să convingă autoritățile de management că obiectivul se află pe o rută de transport în comun. Așa au inventat pe hârtie traseul Salina Turda- Mormântul lui Mihai Viteazu. Ca să prostească Uniunea Europeană, arătând importanța obiectului, autoritățile locale au propus și o frecvență de 33 de curse pe zi. Din 2020 acest traseu trebuie să devină operațional.

 

Lista abuzurilor și ilegalităților administrației publice locale de la Turda

Au încredințat adminstrarea pădurii Turzii unui srl care nu are statutul de regie de interes public local, încălcând prevederile Codului Silvic

Au schimbat categoria de folosință a unor terenuri silvice, inclusiv a unor terenuri proprietate a Statului, fără avizul Comisiei tehnice de avizare în silvicultură.

Au aprobat un studiu de oportunitate privind delegarea serviciului public de transport, diferit de studiul care a a stat la baza publicării anunțului de concesionare în Jurnalul Uniunii Europene și în baza căruia au solicitat finanțarea europeană pe Axa 3.2. Noul studiu de oportunitate omite angajamente inițiale luate la accesarea fondurilor.

Au permis amenjarea unor parcări publice fără existența certificatelor de urbanism și cu distrugerea zonelor verzi din oraș.

Au inițiat lucrări de reabilitate a infrastucturii rutiere fără a amplasa plăcuțele legale de identificare a investiției, antreprenorului și fără a menționa autorizația de construire și termenele limită de efectuare a lucrărilor.

Au impus votarea unor regulamente locale abuzive și discriminatorii care permit, spre exemplu, aplicarea unor amenzi diferite față de cele ale Codului Rutier sau  citarea  contravenienților de către Poliția locală după bunul plac al agenților constatatori.

 

1 comentariu

Incepe conversatia
  1. legionarul
    #1 legionarul 11 ianuarie, 2020, 07:14

    Deja PUTE a MORTACIUNE in toata primaria Turda !!! Toti SOBOLANII au parasit corabia PSD cu gandul la viitoarele alegeri !!! Chiar si fosta NE_____TA , mare de_utata a schimbat macazul !!! Nu-l mai vrea pe fostul SOFER ( englezeste DRIVER) in pat !!! Viseaza ceva mai INALT !!!

    Reply this comment

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.