Toamnă grea pentru echipa primarului Matei. Pentru șosele asfaltate trebuie să convingă UE că turdenii vor circula mai mult pe jos.

Toamnă grea pentru echipa primarului Matei. Pentru șosele asfaltate trebuie să convingă UE că turdenii vor circula mai mult pe jos. by septembrie 5, 2017 1 comment

foto: str. 22 Decembrie 1918 în anul 2023 sursa: Planul de Mobilitate Urbană

Puneți-vă o întrebare simplă. Dacă mâine toate drumurile din Turda ar arăta impecabil asfaltate ați circula cu mașina proprie mai rar sau mai des?

E o întrebare care e necesară pentru a înțelege mai simplu acest articol.

InfoArieș.ro vă dezvăluie în exclusivitate care e miza proiectului privind asfaltarea orașului și cum ar putea acesta să fie transformată într-un fel de păcăleală. Pe termen scurt, păcălitul principal va fi Uniunea Europeană. Pe termen lung, cei păcăliți pot fi turdenii.

Edilul șef al orașului și echipa lui trăiesc între timp o dilemă: cum să le explice turdenilor că pentru a avea șoselele asfaltate aceștia ar trebui să circule mai mult pe jos dar mai ales cum să explice că prețul biletelor de autobuz poate crește din 2019.

Logica bunului simț ne spune că răspunsul la întrebarea anterioară e unul simplu: cu cât drumurile sunt mai bune, asfaltate și întreținute cu atâta turdenii vor fi tentați să circule mai des cu mașinile lor. La urma urmei, dincolo de costurile cu carburantul, eviți să mergi cu mașina dacă dai cu ea din gropi în gropi. Ai șosele bune? Condusul se transformă în ceva plăcut.

Acum un deceniu și mai bine, Uniunea Europeană a constatat că mașinile sunt responsabile de circa 12% din totalul emisiilor de carbon. Din 2010, instituind o nouă legislație europeană în ceea ce privește controlul poluării, UE a monitorizat emisiile de carbon și a adoptat o serie de politici și programe care să reducă poluarea.

Nivelul mediu de emisii de dioxid de carbon al unei mașini noi vândute în 2016 a fost de 118,1 grame de CO2 pe kilometru (g CO2 / km), cu mult sub obiectivul stabilit pentru anul 2015 de 130 g

Ținta din 2015 corespundea unui consum de carburant de circa 5,6 litri la 100 km de benzină sau 4,9 l / 100 km de motorină.

Monitorizarea a început în conformitate cu legislația actuală din 2010 și arată că emisiile de CO2 au scăzut cu 22 g CO2 / km (16%) în circa 6 ani. Pentru a scădea emisiile de dioxid de carbon, Uniunea Europeană a aplicat două metode: penalizări și taxe aplicate producătorilor de mașini și marilor poluatori și utilizarea acestor sume în finanțarea unor proiecte specifice pentru reducerea emisiilor de dioxid de carbon.

În această categorie a proiectelor de protejare a mediului prin strategii pe termen lung intră și axa de proiecte gestionată de Agenția de Dezvoltare Nord Vest și denumită generic Axa 3- Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon. În cadrul acestei axe UE susține două tipuri majore de proiecte: utilizarea energiei regenerabile pentru clădirile publice și locuințe și al doilea, care face subiectul acestui articol, reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.

Asfaltarea Turzii prin Planurile de Mobilitate Urbană Durabilă

Prin intermediul Planului de Mobilitate Urbană se are învedere modernizarea transportului public din oraș și reglarea eficientă a fluxurilor de pietoni și a celui auto. Inițial se estima că modernizarea acestor sisteme de trafic vor costa circa 74 mil euro, dintre care Turda va solicita în mod direct într-o primă fază circa 30 de milioane de euro. În baza acestor proiecte ar urma să fie modernizate căile rutiere din oraș. Primarul Cristian Matei dă aceste programe ca fiind sigure. De fapt Primăria nici nu le-a depus spre finanțare. Potrivit ADR Nord Vest perioada de depunere va începe în 20 septembrie și se încheia în luna martie 2018. Abia în primăvara anului următor vom ști dacă proiectele PMUD au fost aprobate, inclusiv proiectul recent anunțat al modernizării parcului de la Mormântul lui Mihai Viteazu.

UE finanțează din planurile de mobilitate un tip major de proiecte și o serie de proiecte complentare. Achiziționarea de autobuze electrice sau hibrid intră în categoria proiectelor principale. Asfaltarea/modernizarea sunt proiecte complementare.

”Prin activităţile/măsurile sprijinite în cadrul Obiectivului specific 3.2, se va urmări în principal îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs, accesibilităţii, transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme, precum şi a transferului către modurile nemotorizate de transport. De asemenea, se va urmări ca utilizarea autoturismelor să devină o opțiune mai puţin atractivă din punct de vedere economic şi al timpilor de parcurs, faţă de utilizarea transportului public/a modurilor nemotorizate, creându-se în acest mod condițiile pentru reducerea numărului autoturismelor şi reducerea emisiilor de echivalent CO2. Nu sunt eligibile sub-activităţile/activităţile/proiectele care vor conduce, în mod prioritar, la încurajarea şi îmbunătăţirea condiţiilor pentru utilizarea transportului cu autoturismele (creşterea vitezei acestora, îmbunătăţirea timpilor de parcurs, lărgirea/crearea părţii carosabile utilizate în mod prioritar de autoturisme etc), întrucât, contrar obiectivului specific urmărit, acestea vor contribui la creșterea emisiilor de echivalent CO2”, se explică în Ghidul proiectului publicat de ADR Nord Vest.

Mai pe românește, pentru a obține bani de asfaltări, Primăria Turda trebuie să îi învețe pe turdeni să circule cu autobuzul, cu bicicleta și pe jos. Sau cel puțin să convingă ADR Nord Vest și Uniunea Europeană că turdenii vor face asta în urma proiectelor de modernizare. Mai mult, pentru a avea străzi asfaltate, Turda trebuie să cumpere autobuze electrice sau hibrid noi. Cu acest detaliu aparent minor începe cu adevărat povestea care nu e spusă public.

De 20 de ori pe zi la Mănăstirea Mihai Vodă

Pentru ca proiectul de finanțare a asfaltărilor prin Planul de Mobilitate Urbană să aibă șanse de să fie aprobat, municipalitatea trebuie să convingă experții UE că locuitorii din Turda se vor plimba mai mult cu autobuzul. Aici intervine ironia maximă și păcăleala : turdenii vor străzi ca să nu-și strice mașinile, Primăria în schimb va convinge experții UE că localnicii vor merge mai mult cu autobuzul.

Ca să scoată niște indicatori credibili, municipalitatea trebuie să reinventeze serviciul de transport din oraș. Mai țineți minte scandalul cu prețul la apă? Aceea în care ni se spune că prețul la apă crește pentru că e o investiție cu bani europeni în derulare?  Veste proastă este că la fel se va întâmpla și cu prețul biletelor de autobuz, dar nimeni nu îndrăznește să spună asta acum.

În ședința de joi a Consiliului Local Turda, administrația locală a inclus o șopârlă ce a trecut neobservată de către consilierii locali și presa locală: noua configurare a sistemului de transport din oraș. Pentru a vedea noua configurare a serviciului public de transport 

dați click pe textul de sub poza alăturată.

Noile trasee prevăd o modernizare a transportului public. Vor exista conform proiectului 25 de autobuze. Încă nu știm dacă sunt autobuze hibrid sau electrice. Vor exista și noi trasee de transport public. Un exemplu de astfel de traseu este cursa Salina -Mănăstirea Mihai Vodă, o cursă de 25 de km tur-retur, făcută de 20 de ori pe zi. Luând în calcul o medie de 10 ore active de vizitare  (interval 9.00- 18.00) rezultă că vor fi 2 curse pe oră, tur-retur către mănăstirea Mihai Vodă.

Vă mai amintiți că primarul Cristian Matei vorbea de modernizarea parcului de la Mormântul lui Mihai Viteazu, proiect în valoare de 5 milioane de lei? Ca acest proiect să fie eligibil trebuia ca până la mormântul lui Mihai Viteazu să existe o cursă de autobuz, așa că s-au inventat 20 de curse pe zi, în zile lucrătoare, până la mănăstire. Inclusiv iarna. Pe ruta Micro III- Spital s-a aprobat o configurație de 216 curse. Luând în calcul o perioadă activă a zilei de 16-17 ore (interval 6.00-23.00) rezultă că pe această rută vor fi 12 curse pe oră. Adaugati o medie de alte 4 curs/oră pe ruta Micro III – Clujului și o să obțineți o medie de 17 curse pe oră pe ruta generală Micro III- T Nouă. Practic potrivit graficului de configurare a transportului public, pe ruta generală Micro-Turda Nouă va circula câte un autobuz la fiecare trei minute și jumătate.

Veți spune că nu e nicio problemă că aceste cifre sunt umflate și că cineva ar putea păcăli cu cifre mari experții UE, câtă vreme se obțin 70 de milioane de euro sau măcar 30 de milioane cât vrea Primăria, în primă fază, pentru asfaltări.

Problema este că potrivit clauzelor speciale de finanțare traseele aferente investiţiilor din proiect trebuie păstrate pe întreaga perioadă de durabilitate a contractului de finanţare, în caz contrar se poate dispune, după caz, rezilierea și/sau recuperarea sumelor plătite, în conformitate cu prevederile contractului.

Primăria Municipiului Turda vorbește acum de accesarea a zeci de milioane de euro prin intermediul Planului de Mobilitate Urbană dar nu a prezentat nicio simulare economică a costurilor noului serviciu de transport în comun.Cât va costa prețului unui bilet autobuz din 2018-2019, dacă sunt prevăzute trasee de genul 20 de autobuze la Mormântul lui Mihai Viteazu, ori câte un autobuz din 4 în 4 minute către Turda Nouă? Sunt cifre din burtă? Va fi realitatea?

Dacă acest proiect va fi finațat iar configurarea serviciului de transport va fi în această formă, turdenii pot păți cu transportul public la fel ca și cu apa. Li se va spune că nu au ce face și că trebuie să plătească ”deoarece așa cere UE”.

Până să ne lămurim cât ne va costa biletul de autobuz din 2018, ironia rămâne și merită gustată: pentru șosele asfaltate Primăria Turda trebuie să convingă Uniunea Europeană că turdenii vor circula mai mult pe jos.

Ghidul solicitantului pe proiectele de Mobilitate Urbană

Clauzele speciale ale contractului

1 comentariu

Incepe conversatia
  1. Sebastian
    #1 Sebastian 6 septembrie, 2017, 02:34

    Oare de rahatul acela de drum de la sensul giratoriu, inclusiv sensul care e jalnic 😡😡😡 de la Ceramica la Pompieri chiar nu se face nimic ca e de ani de zile asa si rupi masina, canale iesite, denivelari de zici ca doar cu tancu se trece pe acolo …Lasa ca super primarul da bani la biserici si noi in sensul de la ceramica rupem masina, in canalele de la sensul de la materna la fel, vai si amar de rahatul de Turda si drumurile masi 😡😡😡

    Reply this comment

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.