Primăria Turda: Au încălcat un Regulament European în aceeași zi în care au anunțat că sunt premiați în Europa

Primăria Turda: Au încălcat un Regulament European în aceeași zi în care au anunțat că sunt premiați în Europa by februarie 28, 2018 0 comments

Consiliul Local Turda a dezbătut astăzi prelungirea contractului de transport public dintre Societatea de Transport Public (STP) și Municipiul Turda. Prelungirea a fost decisă până în 30 septembrie 2018 cu mențiunea unei posibile extinderi a duratei contractului. În timp ce autoritățile locale spun că proiectul a fost votat, avocatul Nicolae Giurgiu, liderul grupului de consilieri PNL spune că proiectul a picat la vot deoarece nu s-a obținut votul a două treimi din numărul consilierilor locali.

InfoAries.ro vă prezintă și greșeala făcută de funcționarii din Primăria Turda, prin care administrația locală poate fi acuzată că a încălcat un regulament european.

Ironia face că administrația lui Cristian Matei a încălcat un regulament european în aceeași zi în care a anunțat că e premiată în Europa pentru Planul de Mobilitate Urbană ce se referă la transport.

Contractul de concesionare a serviciului de transport public expira la mijlocul anului 2016. De atunci, administrația locală a prelungit prin acte adiționale atribuirea serviciului de transport. Pe de-o parte, Primăria Turda a creat o situație conflictuală cu Societatea de Transport Public și datora firmei private din Alba, câteva milioane de lei. Pe de altă parte, municipalitatea nu era pregătită în 2016 să efectueze prin forțe proprii activitatea de transport public din oraș.

În prezent, la Turda e o struțo-cămilă: STP încearcă să facă transport, dar nu mai are nicio intenție să investească de vreme ce are de recuperat milioane de lei de la Primărie iar aceasta din urmă nu poate asigura transportul local deoarece nu are  autobuzele necesare. Așa s-a ajuns în situația în care Consiliul local a fost nevoit să prelungească periodic contractul de concesiune. O altă soluție ar fi fost demararea unei proceduri competitive de concesiune a serviciului de transport public, dar asta ar fi încurcat planurile de cumpărare a mult visatelor autobuze electrice. În această primăvară, administrația locală de la Turda se apropie periculos de mult de încălcarea normelor europene.

Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii precizează că procedurile de concesionare a serviciilor de transport intră sub incidența Regulamentului 1370 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători. Practic, Uniunea Europeană prin norme speciale dorea să se asigure că aceste servicii publice sunt gestionate într-un regim reglementat și cu o transparență crescută.

Potrivit Regulamentului 1370, contractele de concesiune de servicii publice de transport pot fi prelungite în două situații distincte. În cazul în care operatorul de serviciu public pune la dispoziție active care sunt atât importante în raport cu activele generale necesare pentru prestarea serviciilor de transport de călători vizate de contractul de servicii publice, cât și legate preponderent de serviciile de transport de călători vizate de contract, contractul poate fi prelungit cu cu cel mult jumătate din durata inițială. Acesta este primul caz în care prelungirea poate fi dispusă și este stipulat în art. 4 din Regulamentul 1370.

Al doilea caz este situația în care trebuie să se ia măsuri de urgență în cazul unei perturbări a serviciilor sau în cazul riscului iminent de producere a unei asemenea perturbări în transportul public. ”Atribuirea sau prelungirea unui contract de servicii publice prin măsuri de urgență, sau impunerea unui astfel de contract nu poate depăși doi ani”, spune alianeatul 5 din art. 5 al Regulamentului 1370.

În expunerea de motive, semnată de juristul Călin Petridean, din cadrul Primăriei Turda citim că ”Raporturile contractuale (ale STP -nr) cu autoritatea administrație publice locale urmează să înceteze la data de 28.02.2018, fapt care ar duce la grave consecințe din punct de vedere economic și social…”. Se invocă astfel necesitatea unor măsuri de urgență.

Administrația locală de la Turda a dispus prima prelungire a contractului de concesiune cu STP în mai 2016 iar invocarea unor situații de urgență pot determina, potrivit art. 4 din Regulamentul 1370 o prelungire de maximum 2 ani a contractului de servicii. Teoretic, din mai 2018, serviciul public de transport local prelungit poate fi contestat de orice entiate în domeniu interesată. 

Liberalii au votat împotriva prelungirii

Nu putem vota timp de 2 ani, din șase în șase luni prelungirea unui contract invocând urgența sau clauza de forță majoră . Ce forță majoră e azi, în 2018, la un contract încheiat în 2016? Administrația locală ar fi trebuit să reglementeze în acești doi ani, situația și să găsească o rezolvare. Acum s-a votat prelungirea contractului până în septembrie. În septembrie va fi din din nou forță majoră?”, a comentat consilierul local Nicolae Giurgiu (PNL).

Votul împotrivă al liberalilor a complicat problema prelungirii concesionării serviciului de transport. La ședința Consiliului Local au fost 18 consilieri. Dintre aceștia 5 au fost împotrivă și doar 13 au votat ”pentru” . Prelungirea contractului de concesiune a serviciului public de transport include la pachet și concesionarea stațiilor. Liberalii spun că în acest caz era necesar votul a două treimi dintre consilierii locali. ”L-am întrebat pe dl Petridean dacă proiectul a trecut și a spus că da, este votat. Eu cred că nu a trecut. Prelungirea contractului cu STP include și prelungirea folosirii stațiilor de transport iar asta e o problemă de patrimoniu pentru care e necesar votul a două treimi din consilieri”, a adăugat liderul PNL.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.