Primăria o dă la pace. Taxa zilnică de tonaj înlocuită cu un abonament anual

Primăria o dă la pace. Taxa zilnică de tonaj înlocuită cu un abonament anual by iulie 7, 2017 0 comments

Societățile comerciale care își desfășoară sediul în Turda nu vor mai plăti o taxă zilnică de tonaj ci un abonament anual în funcție de numărul de curse, prevede un proiect de hotărâre ce va fi discutat luni de Consiliul Local Turda.

Administrația locală a decis în iarna anului trecut  să aplice o taxă de tonaj pentru accesul în oraș o măsură criticată de agenții economici, în forma în care a fost propusă inițial.

Noul proiect, vag dar mai avantajos pentru mediul economic, aduce mai mult cu o formă locală de haiducie social-democrată și pare să fie făcut pentru un sigur lucru să aducă câți mai mulți bani la bugetul local.

Deciza administrației locale din Turda de a aplica o taxă de tonaj zilnică pentru accesul în oraș, cu excepția autovehicolelor care circulă pe drumurile europene a stârnit reacții critice atât în mediul economic cât și în mediul politic. Transportatorii au spus că modalitatea de aplicare a taxei nu a fost bine gândită. Cine aplică taxe pentru activitatea de transport într-o zonă industrială, s-au întrebat agenții economici de pe str. 22 Decembrie 1989. În același timp s-a născut întrebarea de ce municipalitatea nu a prevăzut un tarif diferențiat între zi și noapte, pentru accesul în zona centrală. O diferențiere de tarif zi-noapte ce se practică în alte mari orașe ar fi avut justificare alogică că încurajează  transportul pe timp de noapte și astfel fluidizarea circulației.

Lipsa unor astfel de abordări în stabilirea taxei de către echipa primarului social democrat Cristian Matei i-a determinat pe consilierii liberali să afirme că inițiativa primarului nu are alt rol decât acela de a suprataxa mediul privat pentru a aduna bani la buget. ”Vom sufoca mediul economic”, remarca consilerul Cristian Felezeu (PNL), într-o conferință de presă a partidului în care liberalii au criticat puternic inițiativa fiscală a primarului, denumind-o drept ”una lipsită de argumente”.

Nu doar abordarea heirupistă a modului de stabilire a taxei și reacția mediului economic au blocat aplicarea taxei până acum ci și faptul  municipalitatea nu avea logistica necesară pentru încasarea și urmărirea mașinilor de tonaj greu. Se discutau mai multe variante de taxare: la intrarea în oraș, la benzinării sau prin încasare la sediul Primăriei. Toate aduceau însă avantaje și dezavantaje.

Luni, 10 iulie, administrația locală va reveni și va modifica pentru a treia orară hotărârea inițială. De această dată firmele din Turda vor trebui să plătească un tarif sub forma unui abonament anual.

Până la 2500 de curse vor plăti 25 de lei pe cursă, până la 5000 vor plăti 22 de lei, până la limita de 7500 vor plăti 19 lei pe cursă iar peste 7500 tariful va fi 16 lei pe cursă. Așadar fimele care vor efectua între 2500 și 5000 de transporturi anuale vor plăti un abonament de 110.000 lei. Cele care declară că au 5001 curse de transport anual vor plăti un abonament de 95.019 lei. La toate aceste tarife municipalitatea va aplica o reducere de 10% pentru plata pe un an a abonamentului. Proiectul de lege mai stabilește faptul că fiecare șofer va primi o copie a abonamentului original.

Noua propunere a administrației locale arată ca o decizie de compromis: municipalitatea vrea să strângă bani la bugetu local dar relaxeaxă procedura de taxare și lasă o libertate mai mare agenților economic în declararea numărului de curse.

Proiectul de hotărâre are însă o vulnerabilitate. Nu precizează care ar fi posibilele sancțiuni în cazul în care o firmă declară date neconforme cu realitatea. E și greu să se prevadă asta câtă vreme muncipalitatea nu prea explică clar care este logistica și mecanismul ce vor fi folosite pentru a evalua numărul de transporturi pe care o firmă îl face anual în oraș.

Proiectul de hotărâre poate fi consultat AICI.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.