Opinia psihologului: Vizionarea unui film nu duce la modificarea sistemului de valori ale elevilor

by mai 31, 2017 1 comment

Spotlight

S-a dat startul IMO. Cele mai luminate minți ale matematicii școlare se întrec la Cluj

Participanții la Olimpiada Internațională de matematică, ce se desfășoară în

iulie 7, 2018

Inchiziție la CNMV. Acuzată de imoralitate pentru că a recomandat vizionarea unui film cu scene gay

Povestea amoroasă dintre poeții francezi Rimbaud și Verlaine, care scandaliza

mai 30, 2017

”Cine aruncă primul piatra? Câți sunetem vinovați și pentru ce?”, se întreabă pihoterapeutul turdean Cerasela Libeg, pe marginea scandalului declanșat de sancționarea unei profesoare a Colegiului Național Mihai Viteazu din Turda, ce le-a recomandat elevilor vizionarea unui film cu scene gay.

Psihologul Cerasela Libeg explică că, pe de o parte, recomandarea de vizionare a unui film nu aduce modificarea unui sistem de valori iar pe de alta, sancțiunea aplicată va duce la un efect paradoxal în rândul adolescenților, de creștere a interesului pentru acest film.

Într-un mesaj transmis InfoAries.ro, psihilogul turdean pledează pentru nevoia unei introspecții pe care ar trebui să o facă fiecare dintre noi,  referitoare la modul real în care informațiile disponibile on-line ne modelează viața.

”Din punctul meu de vedere, ca psiholog, funcția acelei recomandări, de a vedea adolescenții unei clase de liceu un film, ”Eclipsă totală”, nu era aceea de a aduce modificări sistemului de valori ale elevilor, tot așa cum sancțiunea aplicată profesoarei de către conducerea liceului nu are funcția de a desconsidera activitatea ei, per ansamblu. Aceste interpretări devin secundare, dar, printr-un mecanism de biasare negativă, sunt cele care trasferă spre distorsionarea realității și totul pare mai grav decât este. Probabil va apărea un efect paradoxal. Dacă o bună parte dintre elevi nici măcar nu au avut intenția de a vedea acel film, ”la recomandare”, acum vor fi interesați să îl vadă, considerând că poate avea un efect puternic. Interdicția devine astfel o provocare. În școală sunt regulamente, sunt proceduri, iar a aplica o sancțiune nu înseamnă nici vânătoare de vrăjitoare, nici rea intenție, nici atac la persoană. Este o reacție la ceva ce nu se pliază pe acele norme. Scopul e de corectare, desigur, nu de etichetare a celui sancționat sau de desconsiderare a lui ca profesionist. Reacția emoțională la aplicarea unor norme denotă o tendință de a complica o problemă simplă, în general, tot așa e și cum interpretarea unui comportament, ca cel al doamnei profesoare, ca fiind un act mai grav decât este. Nu pot să nu lansez o întrebare: știți la ce filme se uită copii dumneavoastră sau elevii dumneavoastră fără… recomandare? Știți că cele mai căutate sunt cele ”rezervate” celor mari? Ce ziceți de paginile de socializare, care exclud copiilor posibilitatea de a le accesa, dar ei își declară vârste de adulți, transformând totul în ceva posibil. Interesant e că mulți profesori au în listele lor chiar elevi, aflați departe de majorat, iar părinții au la paginile de profil copii. Cine aruncă primul piatra? Câți sunetem vinovați și pentru ce?”, spune psihologul Cerasela Libeg.

În 22 mai, o comisie de disciplină a Colegiului Național Mihai Viteazu din Turda a decis sancționarea profesoarei Adela Stan care a fost găsită vinovată pentru că ar fi încălcat ”normele de comportare” și ”a dăunat intereselor învățământului și prestigiului instituției”. Profesoara a fot sacționată în urma plângerii formulate de un părinte nemulțumit de faptul că profesoara le-a recomandat elevilor, opțional, să vizioneze acasă filmul Eclipsă Totală (1995) care redă povestea de dragoste dintre poeții francezi Arthur Rimbaud și Paul Verlaine.

1 comentariu

Incepe conversatia
  1. NEGREA CARMEN
    #1 NEGREA CARMEN 1 iunie, 2017, 09:10

    Ce e interzis adolescentilor,e mai interesant si curios.Cred ca d-na profesor este sanctionata in virtutea excesului de zel, iar parintii vor intelege ca,tinerii de azi, au o alta deschidere la informatii, si sunt mult mai deschisi in a-si spune un punct de vedere, decat ei.Libertatea de gandire si expresie este un dar sacru, castigat, iar acest lucru trebuie inteles de o categorie de oameni, care au o varsta, si o formatie.V-am urmarit , stimata Doamna profesor, si cred ca nu ati gresit cu nimic, nu stiu daca acesta opinie va ajuta, insa in virtutea profesiei mele, de dascal, am vrut sa stiti ca sunt de acord cu Dv., si cred ca uneori, ca sa stingem un conflict , mediatizat, pe unii ,din ierarhie,îi ia valul.

    Reply this comment

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.