Fără bani în plus pentru firma locală de transport. TUP srl va începe activitatea cu bani plătiți în avans

Fără bani în plus pentru firma locală de transport. TUP srl va începe activitatea cu bani plătiți în avans by decembrie 13, 2019 0 comments

UPDATE: Potrivit unor surse din Primăria Turda, acordarea sumei în avans și încheirea actului adițional la contractul de delegare a serviciului public de transport local nu avea avizul Consiliului Concurenței, în momentul adoptării hotărârii. 

Administrația locală de la Turda a fost obligată să renunțe la intențiile de a supra-finanța operatorul propriu de transport local, după ce Consiliul Concurenței nu a avizat două încercări în acest sens.

Într-o ședință de îndată, de vineri, 13 decembrie,  Consiliul Local Turda a aprobat ultima variantă  a finanțării SC Transport Urban Publis srl. Municipiul Turda va plăti 610.000 de lei în avans din diferențele de tarif (gratuități/compensații) ce ar fi trebuit să le plătească în 2020.  Blocarea împrumutului de 610.000 de lei către TUP crează o dificultate suplimentară operatorului public. Suma reprezintă valoarea aproximativă a unei tranșe lunare a compensațiilor plătite din bugetul local, astfel că operatorul public va trebui să-și dozeze cheltuielile mult mai prudent.

Inițial, Primăria Turda a propus varianta unui împrumut pe termen scurt apoi varianta unui ajutor de minimis pentru majorarea de capital social a firmei Transport Urban Public srl.  Suma de 610.000 de lei ce ar fi urmat să fie virată din bugetul local al orașului constituia o finanțare pentru începerea activității.

Ambele soluții -propuse în ultimele două luni- au fost refuzate de către Consiliul Concurenței în condițiile în care constituiau ajutor de stat, incompatibil cu normele europene privind concurența. În cazul în care administrația locală recurgea la supra-finanțarea operatorului propriu, Municipiul Turda urma să piardă contractul de finanțare din fonduri europene, privind mobilitatea urbană.

Presiunea asupra operatorului propriu de transport- TUP srl a fost declanșată chiar de administrația primarului Cristian Matei. Autoritățile locale de la Turda au optat pentru înființarea unui srl cu un capital social infim, de 10.000 de lei, deși ar fi putut înființa din start o societate pe acțiuni. Miza alegerii stă în prevederile privind transparența și guvernarea întreprinderilor publice. O societate pe acțiuni cu un capital social rezonabil pentru un serviciu public ar fi intrat sub prevederile legale ale OUG 109, privind guvernarea corporativă a întreprinderilor publice.Aceasta ar fi însemnat că din start compania publică ar fi avut indicatori de performanță trasați iar conducerea – administratorii și directorii- ar fi fost numiți în baza unor criterii transparente și prestabilite.

În contrapartidă, administrația primarului Cristian Matei a ales varianta unui srl cu un capital social insuficient, cu un director numit fără criterii transparente și fără indicatori de performanță prestabiliți. Fiind vorba de un serviciu public, Municipiul Turda prin Consiliul Local ar fi trebuit să precizeze separat și explicit inclusiv componenta socială din prestarea servciului public. Nici aceste precizări nu există.

Cu doar trei zile înainte de data oficială, anunțată pentru începerea activității, TUP srl nu avea finanțarea necesară pentru debut.

Consiliul Concurenței ce a respins ideea unor împrumuturi directe către TUP a avizat doar plata în avans a compensațiilor de tarif. Potrivit legii, autoritatea tutelară plătește operatorului de transport diferențe de tarif, respectiv compensații pentru acordarea de gratuități sau alte facilități astfel încât prestarea serviciului de transport să fie făcută cu un profit minim prestabilit. În aceste compensații intră spre exemplu diferențele de preț la abonamente, pentru pensionari și elevi. Pe durata celor 5 ani de contract, TUP poate primi în total compensații estimatela 36,4 milioane de lei din bugetul local, adică circa 7,28 milioane de lei anual.

Suma de 610.000 de lei acordați pentru începerea activității vor fi plătiți din aceste compensații cu condiția ca regularizarea sumelor să se facă până la întocmirea decontului anual pentru compesația anuală. Cu alte cuvinte, TUP Turda primește în avans bani ce trebuia să îi primească pe parcursul anului 2020.

De reținut:

Municipiul Turda a încredințat serviciul public de transport local- cu o cifră de afaceri de circa 10 milioane de lei anual– unui srl cu un capital social inițial de 10.000 de lei, insuficient pentru demararea activității

S-a ales varianta unui srl- SC Transport Urban Public pentru a evita prevederile OUG 109 privind guvernarea corporativă a întreprinderilor publice, astfel activitatea va fi demarată fără indicatori de performanță prestabiliți, fără componenta socială explicit precizată iar numirea directorului s-a făcut netransparent și fără a exista criterii prealabile de selecție.

Administrația locală s-a trezit că TUP srl nu are banii necesari să înceapă activitatea de transport și a încercat varianta unui împrumut apoi majorarea de capital social. Ambele proceduri nu au fost avizate de Consiliul Concurenței deoarece incălacau normele europene privind concurența.

Singura soluție acceptată de Consiliul Concurenței e plata în avans din sumele pentru compensațiile serviciului public de transport (diferențele de tarif, gratuități). Diferența față variantele anterioare de finanțare (împrumutul, capitalul social) este aceea că sumele plătite din compensații trebuie evidențiate contabil separat în Bugetul de Venituri și Cheltuieli al TUP srl astfel că nu mai pot fi ”amestecate” cu celelalte tipuri de venituri încasate.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.