Echipa de handbal obligată să respecte transparența la achiziția de bunuri și servicii

Echipa de handbal obligată să respecte transparența la achiziția de bunuri și servicii by martie 9, 2017 0 comments

Legea pare puțin absurdă. Ar trebui să ne luăm jucătorii de pe SEAP?”, se întreabă Flaviu Sâsaieac președintele  HC Potaissa Turda.

Asociația Handbal  Club Potaissa ar trebui să respecte procedurile transparente de achiziții publice atunci când cumpără bunuri și servicii este opinia Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. Potrivit ANAP, Potaissa Turda are statutul de autoritate contractantă ce decurge din asocierea cu Salina Turda, dacă aceasta din urmă e autoritate contractantă.

Modificarea reglementărilor privind achizițiile publice, prin Legea 98 din 2016, adotpată în vara anului trecut transformă orice asociere dintre o autoritate contractantă și un organism de drept privat într-o autoritate contractantă nouă. Prevederea este inclusă în art 4 din lege și se aplică și cluburilor sportive din Turda, asociate cu Consiliul Local sau cu o altă autoritate contractantată.

Consiliul Local Turda a aproabt la începutul acestui an asocierea dintre Salina Turda și HC Potaissa Turda.  Salina Turda este autoritate contractantă înscrisă pe SEAP, sistemul electronic de achiziții publice. Chiar și excluzând această asociere, Potaissa este asociată cu Consiliul Local Turda. Potrivit HCL 175 din 25 iulie 2013, Municipiul Turda este membru fondator al asociației sportive cu un procent de participare de 98%. Bugetul local a contribuit la patrimoniul inițial, la înființarea asociației, cu o sumă de 245.000 lei plătită din bugetul local.

În eventualitatea în care documentele certifică calitatea de autoritate contractantă a Salinei Turda, asocierea din care aceasta face parte, are la rândul ei calitatea de autoritate contractantă”, a precizat Bogdan Pușcaș, președintele ANAP. Agenția Națională pentru Achiziții Publice a mai precizat că în urma interogării bazei de date SEAP a rezultat că Salina Turda e înregistrată ca autoritate contractantă din data de 6 iulie 2011.

Potrivit lui Flaviu Sâsaieac, președintele HC Potaissa, clubul nu ar intra în categoria autorităților contractante. ”Din informațiile noastre obținute prin consultarea autorităților de la București nu am avea acest statut. Urmează oricum să ne lămurim”, a precizat Flaviu Sâsaieac. Președintele HC Potaissa a mai arătat  că asociația de handbal cheltuie banii alocați într-un mod corect și transparent.

Dacă HC Potaissa Turda este autoritate contractantă potrivit legii 98 dn 2016 privind achizițiile publice înseamnă că ar fi trebuit să cumpere bunuri și servicii respectând normele privitoare la achizițiile publice, încă din vara anului trecut chiar dacă vorbim de achiziții simplificate ori achiziții directe.

Includerea cluburilor sportive în categoria autorităților contractante îngreunează activitatea acestora deoarece toate achizițiile publice de bunuri și servicii estimate într-un an prin buget ar trebui cumpărate prin proceduri specifice. În această categorie intră spre exemplu și serviciiile de cazare și masă, serviciile medicale și de întreținere fizică a sportivilor. ”Legea pare puțin absurdă. Ar trebui să ne luăm jucătorii de pe SEAP?”, se întreabă Flaviu Sâsaieac.

În aceeași situație s-ar putea afla și clubul de fotbal Sticla Ariesul Turda cu cheltuieli totale ce au fost estimate anul trecut la 82.000 de lei și pentru care s-au alocat din bugetul local circa 25.000 de lei. Consilierul local Adrian Sălăgean (PSD), reprezentantul Consiliului Local în conducerea clubului a precizat că statutul de autoritate contractantă ar fi unul nefiresc. ”Asta înseamnă că își iau arbitrii de pe SEAP?”, se întreabă Sălăgean.

Subiectul alocării de bani pentru sport, handbal și fotbal e unul delicat pentru autoritățile locale. Consilieri PNL dar și reprezentanții Asociației T9 au atras atenția că autoritățile locale alocă sportului sume exagerat de mari în raport cu posibilitățile bugetului local.

Asociațiile sportive vor căuta în următoarea perioadă să-și clarifice statutul de autoritate contractantă. În cazul în care acesta e confirmat și legea nu va fi modificată- deoarece se intenționează amendarea ei, toate dosarele de achiziții ale cluburilor sportive ce sunt asociate cu autorități publice ar deveni din oficiu documente de interes public.

Acest lucru ar permite oricui să ceară informații despre achiziția de bunuri și servicii ale unor entități juridice care până recent nu erau obligate de lege să dea explicații. Zone gri din finanțarea sportului cu bani ai bugetelor locale ar putea, prin norme de transparență să fie supuse controlului public. Rămâne de văzut în ce măsură o astfel de idee va fi primită cu entuziasm de către decidenții implicați în alocarea și cheltuirea banilor în sport.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.