”Daddy Matei” și ”copilul Lojigan”. Luat peste picior, primarul din Câmpia Turzii vrea să înființeze o societate de transport teoretic falimentară

”Daddy Matei”  și ”copilul Lojigan”. Luat peste picior, primarul din Câmpia Turzii vrea să înființeze o societate de transport teoretic falimentară by septembrie 6, 2017 0 comments

Își vor face Dorin Lojigan, Câmpia Turzii și comunele din zonă propria Asociație de Dezvoltare Intercomunitară? Primarul de la Câmpia Turzii spune în acest moment că nu. Cu toate acestea, nu este exclus ca un astfel de proiect să fie planul politic secret al PNL-ului din zonă și al lui Lojigan, pentru alegerile din 2019.

InfoAries.ro vă prezintă în acest articol miza ascunsă a unei astfel de structuri cu un puternic impact administrativ pentru Câmpia Turzii și localitățile din jur.

Până la un astfel de proiect, edilul șef din Câmpia Turzii pregătește același tip de paradox investițional ca la Turda: înființează o societate de transport public, pentru a-i învăța pe locuitori să meargă cu bicicleta.

Consiliul Local Câmpia Turzii a aprobat în luna ianuarie a acestui an, cu șape luni înaintea Turzii,  Planul de Mobilitate Urbană. Documentul ce propunea investiții în infrastructura pietonală, velo și de transport public local a trecut neobservat de presă și opinia publică. Proiectul nu a fost luat prea în serios de către presa locală deoarece, în mandatul anterior, primarul Radu Hanga înființa serviciul de transport local pe care încercat să îl  scoată, fără succes, la licitație. Câteva firme private din transportul public au venit, au văzut despre ce este vorba și au plecat. Eșecul se datora faptului că orașul Câmpia Turzii nu este interesant economic pentru transportul public local. De ce te-ai duce cu autobuzul când taxi-ul de la Lidl până în Centru costă circa 3-4 lei?

Viorel Pârjea, reprezentantul firmei Radio Taxi a precizat pentru InfoArie.ro că la Câmpia Turzii prețul pe kilometru este de 2 lei iar pornirea costă tot 2 lei. Noaptea, ambele tarife sunt de 2,2 lei. Cursa medie la Câmpia Turzii de 1,75 km. ”Am făcut o simulare și în anii trecuți când dl. Hanga se pregătea să liciteze serviciul de transport în comun. Am avut întâlniri cu reprezentanții firmelor de transport. Aceștia și-au dat seama că serviciul de transport public nu e profitabil aici așa că au plecat”, explică Viorel Pârjea. Șeful taximetriștilor din Câmpia Turzii spune că a avut discuții și cu administrația locală și i-a avertizat asupra faptului că taximetrișii nu vor accepta o companie publică care va fi subvenționată din bugetul local. ”Le-am spus și lor și o mai spun. Nu vom accepta o societate cu capital public, subvenționată artificial de Primărie. Dacă vine un privat și vrea el să facă transport n-are decât, dar nu cu subvenții publice. Altfel ne adunăm toți taximetriștii la Primărie” mai spune Viorel Pârjea.

”Daddy Matei” și ”copilul Lojigan”

Una din mizele înființării societății locale de transport public este faptul că în baza Planului de Mobilitate Urbană se pot obține bani pentru cumpărarea de autobuze și se pot obține fonduri pentru proiecte adiacente de modernizare a rutelor pietonale, velo și rutiere. Axa 3.2 gestionată de Agenția de Dezvoltare Nord Vest finanțează proiecte pentru scăderea emisiilor de carbon din orașe, creșterea numărului de pietoni, bicicliști și pasageri ai transportului în comun.

Problema Câmpiei Turzii este că cifrele o ajută mai puțin pentru punctajul proiectelor deoarece orașului are indicatori de mediu mai buni decât alte localități urbane.

Circa 10 % dintre respondenți unui sondaj de opinie au declarat la Câmpia Turzii că sunt utilizatori de biciclete, deplasările fiind efectuate în scop profesional, cât și pentru cumparături și administrative.

Indicele actual de motorizare (cca. 180 autoturisme / 1000 locuitori) este unul mediu sub valorile naționale (247 autoturisme / 1000 locuitori), regionale (246 autoturisme / 1000 locuitori) și județene (273 autoturisme / 1000 locuitori).

In municipiu, exista un număr mic de mașini la 1000 de locuitori, 180 de mașini/1000 locuitori, fapt ce conduce la o emisii de CO2 la cote mai mici față de alte orașe.

Șansele obținerii unui proiect pe fodurile europene este astfel mai scăzut. De ce totuși primarul din Câmpia Turzii și-a mobilizat oamenii și a propus în ședința Consiliul Local de săptămâna trecută înființarea unei companii municipale de transport?

Motivele pot fi multiple. Potrivit unor surse politice, primarul Turzii, Cristian Matei e și el responsabil. Cei doi primari s-au întâlnit recent într-un mediu neprotocolar. Cristian Matei l-a luat peste picior pe Loijigan și i-a spus de față cu alți primari că va trimite mașini de la Turda care să-i asigure primarului din Câmpia Turzii transportul în comun din oraș. Enervat de replica lui Matei, primarul din Câmpia Turzii și-a pus în cap că poate, mai ales că la Câmpia Turzii, Planul de Mobilitate Urbană fusese aprobat de Consiliul Local cu 7 luni de zile, înaintea Turzii.

Extindere sau ADI? Posibila miză secretă a liberalilor din Câmpia Turzii

Nu e vreo urmă de îndoială că o companie publică de transport local care să opereze strict în Câmpia Turzii va fi falimentară. Primarul din Câmpia Turzii pare conștient de asta și vorbește despre extinderea transportului public spre ceea ce el numește ”transport periurban”. ”Intenția noastră este să preluăm rute de transport până la Gligorești și până la Frata. În zona orașului simularea arată un preț de bilet de 1,8 lei. Asta înseamnă că vom avea un transport local care poate concura cu prețurile de taxi”, crede Dorin Lojigan. Proiectul poate fi viabil, liberalii dețin Consiliul Județean Cluj iar primarul din Câmpia poate obține rutele de transport.

Va înființa Lojigan un ADI? Primarul spune că nu are acum în cap proiectul unei ascociații de dezvoltare intercomunitară. Un astfel de proiect administrativ nu e însă cu totul scos din cărți, pe termen mediu. Spre deosebire de asociațiile de dezvoltare intercomunitară în domeniul apei, toate celelalte asociații de dezvoltare pot grupa mai multe obiecte de activitate. Să poți grupa transportul, iluminatul, salubrizarea, ba chiar și administrarea domeniului privat care ar salva Domeniul Public Câmpia Turzii? Ăsta e un proiect ce poate fi luat în calcul. Singurul impediment e cel politic dat de adversitatea PSD-PN.  Înființare unui ADI la Câmpia Turzii, cu un puternic sprijin al Consiliului Județean nu poate fi exclusă în totalitate. Dacă va grupa și salubritatea, pe termen lung toată lumea poate avea de câștigat localitățile mici ar putea rezolva cu costuri reduse problemele legate de salubritate, iluminat (investiții al CJ Cluj) și transport local. Jucând corect față de ceilalți primari,  Câmpia Turzii ar putea deveni un lider de dezvoltare a unei întregi zone rurale.

Miza administrativă atrage însă și miza politică. După modelul primarului PSD de la Turda care se visează ”lider regional”, Dorin Lojigan ar putea deveni și el tot un lider regional, dar mai de la câmpie.E un scenariu poate improbabil, dar nu imposibil, deoarece un ADI atrage investiții și vine la pachet cu relații și putere politică.

Evoluțiile pe tema transportului public din zonă nu sunt lipsite de ironii: ca să asfalteze, primarii trebuie să-i învețe pe locuitori să circule pe jos, ca să cumpere autobuze, trebuie să-i învețe să se dea cu bicicleta. Rivalitatea politică și pe alocuri personală dintre primarii Matei și Lojigan nu e nici ea lipsită de ironii. Matei i-a spus lui Lojigan că-i va organiza el de la Turda transportul de călătări în propriul oraș.

În 2019 , Consiliul Județean va definitiva noul plan de transport din județ. Acest lucru înseamnă că vor fi disponibile toate traseele pentru noi licitații. Până atunci, Lojigan ar putea cere scoaterea unor trasee speciale din pachetul județean, trasee care să fie transmise spre autoritățile locale. Cu un ADI nu ar putea să comenteze nimeni nimic iar pentru început îi va fi suficientă comuna Frata cu primar PNL.

În final poate va reuși cu sprijinul Consiliulului Județean să-și atribuie și traseul Turda-Câmpia Turzii. E mai mult o fantezie, dar să recunoaștem, ar fi distractiv să-l vedem pe primarul din Câmpia Turzii cu autobuzele prin orașul lui Cristian Matei.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.