Cum au transformat dascălii turdeni un program guvernamental într-o afacere

Cum au transformat dascălii turdeni un program guvernamental într-o afacere by octombrie 18, 2016 0 comments

Programul guvernamental ”Școală după școală” a fost transformat la Turda într-o afacere derulată printr-un parteneriat tacit format între părinți și învățători. Aceștia din urmă ajung să câștige și câte 5000 de lei lunar folosind infrastructura din școli. Situația este una complexă, cu implicații sociale și legate de educație.

Directorii de școli se feresc să vorbească deschis despre programul derulat în școlile lor și spun că de fapt e vorba de un sistem de semi-internat organizat de asociațiile de părinți.

În 2011, Ministrul Educației și Cercetării emitea ordinul privind aprobarea Metodologiei de organizare a Programului „Şcoala după şcoală”. Metodologia se baza pe art. 58 din Legea Educației Naționale nr.1/2011 care prevedea organizarea acestui program.

Metodologia din 2011 stabilea o serie de reguli stricte: programul SDS nu putea să aibă mai puțin de 12 ore pe săptămână, grupele trebuiau formate din maximum 12 elevi, programul trebuia derulat în baza unor pachete educaționale prestabilite și aprobate de inspectoratele școlare.

În ceea ce privește sursele de finanțare, ordinul ministrului preciza că acestea pot fi din bugetul național, bugetele autorităților locale ori din donații sau susținerea financiară a părinților sau alte fonduri naționale sau europene.

În ceea ce privește implicarea persoanelor din învățământ normele legale precizează că aceasta se poate face pentru completarea normei de predare (maximum 4 ore pe săptămână) sau ca activitate cuprinsă în norma didactică de 40 de ore pe săptămână, în afara normei de predare/postului (cel mult 2 ore pe săptămână).

În cazul în care, cadrele didactice efectuează orele în cadrul normei didactice de predare-învățare – evaluare sau în cadrul normei didactice de 40 ore pe săptămână, aceste ore nu sunt retribuite suplimentar; în celelalte cazuri, activitatea desfășurată în cadrul programului SDS poate fi retribuită.

Cu această ultimă prevedere, normele metodologice au aruncat în aer Programul SDS deoarece majoritatea cadrelor didactice ar fi urmat să lucreze mai mult și aproape fără niciun venit suplimentar.

Programul ”Semi-internat” sau cum poți păcăli sistemul

Cum programul Școală după școală ar fi dat prea mari bătăi de cap- avizarea pachetelor educaționale de către Inspectoratul Școlar Județean, grupe mici de elevi, muncă multă și bani puțini, dascălii și părinții au inventat o alternativă.

La cererea părinților, spun directorii de școli, s-a organizat un program de semi-internat. Programele de semi-internat, spun directorii școlilor turdene sunt organizate de către asociațiile de părinți la cererea acestora. La rândul lor, asociațiile de părinți au contracte cu dascălii ce și-au făcut fie PFA-uri, fie srl-uri, după caz. Astfel, având la bază un sistem public, unele cadre didactice s-au privatizat. Directorii nu pot însă preciza foarte clar care e baza legală pentru care semi-intenatul funcționează în școli în organizarea Asociațiilor de părinți.

În fapt, programul guvernamental Școală după Școală (SDS) a fost deghizat într-unul ce e o afacere derulată tacit între dacăli și părinți. Aceștia din urmă plătesc în medie câte 20 de lei pe zi (400-500 de lei lunar), pentru un elev. Jumătate din sumă merge pentru mâncarea oferită copiilor în sistem catering. Diferența este plata învățătorilor ce primesc 10 lei de copil/zi.

La un calcul simplu, un învățător ce are grijă de 20 de copii câștigă lunar, în medie câte 5000 de lei în plus.

Sistemul, așa cum funcționează acum, e controversat și ridică o serie de întrebări.

Pe de-o parte, părinții par să fie avantajați. Angajarea în sistem individual a unei persoane care să supravegheze copilul după școală costă în medie 500 de lei. Dacă se dorește o persoană care să supravegheze și temele, suma urcă la circa 800 de lei. Aranjamentul cu semi-internatul pare astfel avantajos.

Pe de altă parte,folosind o infrastructură publică, sunt dascăli ce ajung să câștige suplimentar, în medie câte 5000 de lei lunar, pentru doar patru ore de muncă în plus.

Pe lângă semi-internatul din școli la Turda există și oferte private. Fun Kids și After-school-ul Neghiniță oferă servicii de after-school la prețuri comparative cu cele din școli. Costurile pentru un elev sunt, pentru programul până la ora 16 de 450 de lei lunar și 500 de lei lunar pentru programul până la ora 18.00. ”În acest preț intră transportul, masa și o gustare, precum și deplasările la diversele acțiuni educative”, spune Nicoleta Meșter, de la Fun Kids Turda. Aceasta spune că știe de modul în care funcționează sistemul de semi-internat dar că nu vrea să comenteze. ”Noi nu avem capacitatea să preluăm toate cererile, așadar nu suntem concurenți. Fiecare se descurcă cum poate”, spune Nicoleta Meșter.

Ce spun directorii de școli

Avem așadar o alternativă inventată la un program național  ce ar putea funcționa cu costuri reduse, o alternativă prin care pentru 4 ore de muncă pe zi, unii dascăli ajung să câștige câte 5000 de lei , folosind gratuit infrastructura școlilor publice. În plus există voci ale unor părinți care sunt nemulțumiți că plătesc banii pentru semi-internat și nu primesc chitanță pentru acești bani.

Potrivit unor cadre didactice, organizarea semi-internatului în această formă a adus cu sine și o altă situație neplăcută. ” Știu cazuri în care învățătoarea a început să mărească nota elevilor de la semi-internat ca să le dea părinților impresia că programul e eficient”, spune un profesor turdean.

Directorii de școli se feresc să fie foarte tranșanți când vorbesc despre subiectul ”Școală după Școală”. Directoarea Vicenția Vomir spune că la Teodor Murășanu nu se organizează semi-internat sau programul SDS. ”Copii noștri merg la After-school-ul Neghiniță de la Colegiul Tehnic”, precizează Vicenția Vomir. Aceasta mai adaugă că nu a considerat util să dezvolte programul SDS la Teodor Murășanu deoarece i-ar dezavantaja pe dascăli. ”Am considerat că ar fi dezavantajos pentru învățători și profesori, în forma în care este propusă prin ordin, ce presupune folosirea normei didactice. Dacă elevii ar renunța peste an, profesorii ar rămâne descoperiți cu normele didactice”, spune Vicenția Vomir.

Directoarea Gabriela Russu de la Ioan Opriș spune că sistemul de semi-internat este organizat de către Asociația de părinți, la cererea acestora. ”Este modelul care se folosește în tot județul, nu l-am inventat noi”, explică Gabriela Russu. Aceasta precizează că printr-o hotărâre a Consiliului de Administrație al școlii s-a închiriat sala de clasă pentru asociația de părinți la un preț de 20 de lei/lună. ”Nu cred că se folosește infrastructura școlii în mod greșit. Până la urmă e vorba de copii care învață aici”, mai explică Gabriela Russu. Directoarea precizează că nu au reușit să înființeze programul SDS proppriu zis deoarece nu au format la timp pachetele educaționale necesare pentru avizarea programului. ”Ne pregătim acum să prezentăm în ianuarie-martie, programul SDS pentru a fi avizat de către inspectorat. Lucrăm deasemenea cu Primăria Turda la un program de tipul after-school, finanțat din fonduri europene”, mai spune Gabriela Russu. Directoarea de la Ioan Opriș exclude posibilitatea ca elevii de la semi-internat să fie favorizați la evaluări dar și faptul că părinții nu primesc chitanță pentru sumele plătite. ”Cred cu tărie că în școala noastră nu se întâmplă așa ceva”, a subliniat aceasta.

Directoarea de la Școala Avram Iancu, Mirela Rațiu confirmă că sistemul semi-internat funcționează în școală la inițiativa și în organizarea Asociației de părinți. Spune că nu are detalii despre modul în care funcționează nici ce contract de închirere există ori care sunt sumele plătite către școală. ”Sunt director interimar, doar din septembrie. Ce pot să vă spun e că va exista un program cu finanțare europeană la care lucrăm împreună cu Primăria”, spune Mirela Rațiu.

La Școala Andrei Șaguna, directoarea Olga Morar vorbește deasemeni în termeni generali despre programul de semi-internat: e organizat de asociația de părinți, la cererea acestora, nu cunoaște sumele încasate pe elev nici nu are la îndemână detalii privind contractul de închiriere dintre școală și asociație.

În timp ce la Turda programul SDS a fost înlocuit cu invenția ”semi-internat”, la Câmpia Turzii autoritățile locale au aprobat în mai 2016 o hotărâre ce reglementează funcționarea Programului SDS la nivel local. Părinții plătesc mâncarea copiilor, bugetul local plătește 7,5 lei/zi de copil, plata dascălilor, pentru un număr maxim de 100 de copii. Regulamentul de la Câmpia Turzii prevede un număr maxim de 12 copii într-o grupă și un orar zilnic între 12 și 17. Bugetul local plătește astfel 160 de lei/lună pentru un copil, în timp ce părinții trebuie să plătească tot 160 de lei lunar.

Autoritățile locale de la Turda lucrează în prezent la elaborarea unui proiect asemănător cu  programul ”Școală după Școală”. Denumit ”Școala pentru Toți”, proiectul pe care îl pregătește Primăria Turda ar urma să fie finanțat din fonduri europene dar va avea o componentă predominant socială, va urmări comabaterea abandonului școlar și incluziunea socială.

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.