Bumerangul care va lovi buzunarul turdenilor. Primăria pregătită să reducă emisiile de CO2 de la Mormântul lui Mihai Viteazu

Bumerangul care va lovi  buzunarul turdenilor. Primăria pregătită să reducă emisiile de CO2 de la Mormântul lui Mihai Viteazu by septembrie 14, 2017 0 comments

Asfaltările promise de administrația locală prin intermediul proiectelor pregătite în baza Planului de Mobilitate Urbană vin cu un cost despre care administrația locală de la Turda evită să vorbească. Costurile, directe sau indirecte care vor lovi buzunarul turdenilor sunt generate de de achiziția prin proiect a unor autobuze electrice și reconfigurarea transportului public în comun din oraș.

Care vor fi însă aceste costuri? Vor păți turdenii la fel ca și cu apa, adică vor plăti mai scump biletele de autobuz și vor subvenționa serviciul public de transport sub motivul ”proiect european-”așa vrea Uniunea Europeană?

Între timp, administrația locală condusă de Cristian Matei caută soluțiile potrivite pentru a convinge Uniunea Europeană că va reduce emisiile de dioxid de carbon și poluarea de la Mormântul lui Mihai Viteazu.

Primarul Cristian Matei caută soluții pentru reducerea emisiilor de Co2 de la Mormântul lui Mihai Viteazu

Primarul Cristian Matei caută soluții pentru reducerea emisiilor de CO2 de la Mormântul lui Mihai Viteazu

Începând de săptămâna următoare Agenția de Dezvoltare Nord-Veste va deschide sesiunea de depuneri de proiecte de finanțare în baza Planurilor de Mobilitate Urbană. Sesiunea ce se va deschide în 20 septembrie se va închide oficial în luna martie 2018, dar există posibilitatea ca totuși evaluarea să înceapă mai repede dacă prin proiectele depuse se atinge plafonul prevăzut pentru sumele alocate.

Proiectele de finanțare în baza Planului de Mobilitate Urbană aduc cu sine reconfigurarea serviciului de transport local din oraș. Administrația locală nu spune însă și care sunt costurile pe termn lung. Deși societatea comercială care asigura transportul public în oraș este înființată, deși se știe care este numărul de autobuze estimat, rutele și numărul de kilometri ce vor fi parcurși, administrația locală condusă de Cristian Matei nu a venit în fața Consiliului Local cu o simulare economică care să arate costurile cu care noua firmă cu capital public va opera.

Transportul urban de la Turda se va face cu costuri cu 40% mai mari

Societatea de Transport Public a depus la sediul Primăriei Turda, în anul 2016, un raport de activitate pentru anul 2015 din care rezulta faptul că pentru funcționarea programului de transport din oraș era nevoie de 6,7 milioane de lei anual. STP preciza că anual se parcurgeau în total  1267713 kilometri. STP Turda raporta un parc auto de 26 de autobuze, 79 de angajați. STP mai preciza că veniturile din bilete se ridicau la 2,55 milioane lei, veniturile plătite de Municipiul Turda pentru gratuități era de 2,48 milioane de lei iar veniturile înregistrate dar neplătite de municipalitate erau de 1,59 milioane de lei. STP atrăgea atenția că municipalitatea din Turda nu și-a mai plătit în totalitate obligațiile încă din luna aprilie 2012 iar suma ajunsese la 12 milioane de lei.

În august 2017, administrația locală punea pe masa Consiliului Local Turda varianta finală a Planului de Mobilitate Urbană. Documentul a fost aprobat de Consiliul Local, pe fugă și aproape neobservat deoarece temele majore de discuție ale zilei erau scumpirea apei și finanțarea Mănăstirii Mihai Vodă în detrimentul Spitalului Municipal.

În Planul de Mobilitate Urbană, autoritățile localei au inclus și noua configurare a serviciului de transport public din oraș. Potrivit documentului se are în vedere parcurgerea a 7517 km pe zi, ceea ce înseamnă un echivalent de 2743795 km anual, dublu față de valorile cu care acum operează STP. Orarul și numărul de autobuze așa cum au fost ele stabilite arată că prin oraș va circula un autobuz la fiecare 3,5 minute. Sunt prevăzute zilnic 462 de curse, adică o medie de 25,6 curse pe oră la un parc auto de 26 de autobuze și în condițiile în care o parte a curselor au o durată mai mare de o oră și jumătate. Noutatea maximă este dată de înființarea rutei Salina Turda- Mănăstirea Mihai Vodă, cu o medie de 1, 6 cursă pe oră, în zile lucrătoare și indiferent de sezon. Care va fi rentabilitatea unei curse a autobuzului Salina- Mănăstirea Mihai Vodă, într-o zi de noiembrie la ora 16 după-masa? O să ne convingem când aceasta va circula.

Specialiștii consultați de InfoAries.ro vorbesc în cazul modificărilor aduse serviciului de transport de la Turda de creșteri de costuri cu peste 40%, față de costurile cu care operează acum STP Turda.

Mersul autobuzelor din anul 2018-2019. Pentru mărire poză click aici

Mersul autobuzelor din anul 2018-2019. Pentru mărire poză click aici

Costurile de operare ar fi cu siguranta mai mari întrucat numărul de conducători auto crește cu cel putin 50%. Dacă vedeți raportul celor de la STP, aceștia vorbesc de un număr de personal productiv de 41 de persoane. Vorbim acum de probabil de 30-35 de șoferi. La o dublare a numărului de kilometri vorbim de un număr mai mare de șoferi și de creșteri cu cheltuielile salariale de peste 40% poate chiar 50%. Este foarte probabil ca autoritățile locale de la Turda să opteze pentru un parc mixt. Asta înseamnă că doar o parte a parcului auto va fi compus din autobuze electrice iar restul vor fi tot autobuze Diesel. Așadar în acest caz vor fi și leasinguri care ar fi undeva la minimum a 200.000 de lei pe lună. Chiar dacă vorbim de reduceri de cheltuieli prin reducerea costurilor cu autobuzele electrice, în condițiile în care vorbim de o dublare a numărului de kilometri parcurși anual și de o flotă din care 30% sunt autobuze pe motorină, cheltuielile nu vor fi mai mici, indiferent de cum se împart autobuzele pe trasee. Puteți observa că numarul de masini nu pot asigura acest program de transport pe care ni l-ați trimis deoarece pe unele trasee s-au calculat mai multe curse decât se pot efectua fizic într-o oră cu numărul de mașini alocat. Exemplul este cel al cursei Micro III- Hotel Arieșul. E prevăzut un autobuz cu 18 curse pe zi, ceea ce înseamnă o medie de o cursă pe oră, pe o rută de 8,9 km prin oraș. Un astfel de parcurs durează mai mult de o oră. Se poate observa și o altă problemă de natură tehnică, cea a autonomiei autobuzelor. Vedeți spre exemplu două autobuze care vor parcurge 999 de km pe zi sau patru autobuze care vor parcurge 1749 de km zilnic ceea ce dă o medie de 437 de km parcurși de un singur autobuz pe zi. Clujul a cumpărat autobuze electrice cu autonomie de 105 km. Chiar dacă luăm în calcul autonomii de 170 de km parcursi, tot nu ajungem la cifrele care au fost calculate. Aș fi curios să aflu explicația tehnică despre cum poate parcurge un autobuz 437 km pe zi iar asta să însemne atât o exploatare corectă cât și una în siguranță”, a explicat pentru InfoAries, un specialist în transporturi publice.

Pregătește echipa lui Cristian Matei o păcăleală pentru Uniunea Europeană și specialiștii ADR Nord Vest?

Cifrele propuse prin intermediul Planului de Mobilitate Urbană arată o supradimensionare a serviciului de transport public din oraș și implicit o creștere estimată a costurilor de la 6,7 milioane de lei la aproape 10 milioane de lei anual. Păstrarea unui astfel de program de transport ar aduce cu sine fie creșterea prețului la bilete fie găsirea unor metode de subvenționare, fie și indirectă, a transportului public.

De ce a ales administrația locală un program de transport supradimensionat cu autobuze care parcurg 400 de km pe zi, pe rute și frecvențe ce scapă logicii, precum cursa Salină-Mănăstirea Mihai Vodă,  în zile lucrătoare și indiferent de anotimp?

O explicație ipotetică dar care totuși e greu de crezut e aceea că administrația locală pregătește de fapt ”umflarea ” artificială a indicatorilor din proiectele ce vor fi depuse la ADR Nord Vest. Ca să poată justifica cererile de bani pentru modernizarea străzilor, municipalitatea are nevoie de trasee de autobuze pe acele străzi. Ca traseele să necesite modernizare e nevoie ca autobuzele să circule intens prin oraș. Ca să obțină bani pe reducerea emisiilor de dioxid de carbon, municipalitatea trebuie să lase impresia că Turda e plină de rute de autobuze și că turdenii vor circula din greu cu transportul în comun.

În cazul Parcului de la Mihai Viteazu, lucrurile sunt mult mai clare. Ghidul Solicitantului pentru proiectele de pe Axa 3.2 privind reducerea emisiilor de CO2 precizează că proiectele pentru plantarea de arbori și modernizări peisagistice sunt eligibile doar în măsura în care acolo există rute de transport în comun sau când acest tip de proiecte complementare e asociat unui proiect de transport integrat.

Pentru a obține cei 5 milioane de euro, pentru parcul de la Mihai Viteazu, primăria Turda se pregătește acum să convingă Uniunea Europeană că vor reduce poluarea și emisiile de dioxid de carbon de la Mormântul lui Mihai Viteazu. Metoda optimă e aceea a curselor de autobuz și prin plantatul de copaci.

Între timp, toate aceste planuri ale municipalității au un cost ascuns ce se va reflecta în creșterea cheltuielilor serviciului public de transport. Va crește prețul biletelor de autobuz sau costurile se vor acoperi indirect din bugetul local? Care va fi structura de personal a noii companii publice? Nu știm, deoarece administrația locală evită să prezinte public o simulare economică despre cum va funcționa noul operator de transport din oraș.

Putem însă bănui că se va aplica modelul de la Compania de Apă: turdenii vor fi obligați să înghită explicația că e vorba de un proiect european și că ”așa vrea UE”.

Ce știm:

  • Din 20 martie se pot depune proiectele de finanțare care au la bază Planul de Mobilitate Urbană, inclusiv noua configurare a serviciului public de transport care este astfel asumată oficial în fața autorității care aprobă finanțarea

  • Nou configurare a transportului public prevede o dublare a numărului de km parcursi de la 1,26 mil km/an la 2,74 km/an

  • Se estimează creșteri totale ale costurilor de operare de la 6,7 milioane anual la circa 10 milioane anual

  • Sunt prevăzute autobuze care vor parcurge peste 400 de km pe zi, o cifră de trei ori mai mare față de valorile medii recomandate.

  • Au fost prevăzute curse noi cu frecvențe nejustificate precum Salina-Mănăstirea Mihai Vodă, 20 de curse pe zi

Ce nu știm

  • Care sunt costurile anuale , estimate ale noului serviciu de transport public, care să rezulte dintr-o simulare economică

  • Dacă va crește prețul biletelor și abonamentelor de autobuz, cu cât și pe ce perioadă

  • Care sunt costurile de pornire a funcționării noului operator public de transport, inclusiv valoarea estimată a leasingurilor

  • Cât se va plăti în total din bugetul local pentru demararea activității operatorului de transport

Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.