Agnieszka Holland, regizoarea filmului ”Eclipsă Totală” sare în apărarea profesoarei Adela Stan

Agnieszka Holland, regizoarea filmului ”Eclipsă Totală” sare în apărarea profesoarei Adela Stan by octombrie 16, 2017 0 comments

Regizoarea filmului Eclipsă Totală sare în apărarea profesoarei Adela Stan. ”E portivit Eclipsă totală pentru cei de 17 ani? Perfect potrivit. Este exact vârsta la care sufletul și mintea sunt suficient de deschise pentru a explora complexitatea naturii umane, a comportamentului și a pasiunilor umane. Și pentru a înțelege că arta este un spațiu al libertății și experimentelor. Și că acest spațiu trebuie să fie neînfricat”, scrie Agnieszka Holland, regizoarea fimului într-o scrisoare transmisă magistraților ce judecă sancțiunea profesoarei de română.

Cazul profesoarei Adela Stan de la Colegiul Național Mihai Viteazu care a fost sancționată pentru că recomandat filmul Eclipsă Totală ca material auxiliar de studiu s-a mutat în instanța de contencios, la Tribunalul Cluj.

Incidentul de la Colegiul Național Mihai Viteazu din Turda a pornit de la părintele unuia dintre elevii Adelei Stan, care s-a plâns conducerii şcolii că prin vizionarea filmului „Total Eclipse” care prezintă relaţia dintre poeţii Paul Verlaine şi Arthur Rimbaud, în care apar şi scene cu conținut sexual ne-explicit, „copiii sunt îndrumaţi spre homosexualitate”. Conducerea şcolii a sancţionat-o pe profesoara de Română cu avertisment, pe motiv că filmul ar fi fost catalogat de CNA ca fiind de categoria 18+, nefiind potrivit şi adaptat vârstei. Media vârstei elevilor din clasa profesoarei era de 17 ani. De asemenea, s-a invocat un articol din fişa postului în care se cerea profesorilor să promoveze valori morale ale societăţii în care trăim.

Turdeanca, care a fost sancționată cu mustrare scrisă, a constestat inițial decizia la Inspectoratul Școlar Județean care a decis însă că nu se poate pronunța pe fondul problemei. Adela Stan precizează într-un amplu interviu pentru Adevărul că duce această luptă pentru elevii ei. ”Am înţeles că merită să fac lucrul acesta pentru elevii mei. Elevii mei erau publicul nedumerit, publicul care nu mai ştia ce să creadă: „Profesoara a făcut bine?”; „Directoarea spune că nu”; „Uite, că au sancţionat-o!”, „Noi nu mai credem în ea, ce se întâmplă?!”. Nu vreau să creadă în mine, ci în nişte idei. Le-am scris tuturor elevilor mei o scrisoare care a fost postată pe platforma închisă la care au ei acces. În mare, le-am spus că le dedic lor această luptă, le-am explicat de ce, le-am spus de ce-mi depăşesc limitele personale, pentru că am multe pasiuni individuale pe care le pot urma, merg pe munte, fac alpinism, merg la schi şi aşa mai departe. Am o viaţă particulară fericită. Am un loc în care să mă retrag absolut minunat, am poezia în care să mă retrag, am literatura. Eu aveam ce să fac pentru mine, dar voi face pentru ei.  Copiii au citit şi eu am simţit că fac bine. Mă voi lupta pentru ca ei să ştie ce este bine şi ce nu. Şi ca să creadă în cultură.”, spune profesoara Adela Stan.
În apărarea profesoarei de literatură a sărit și Agnieszka Holland, regizoarea filmului Eclipsă Totală care i-a transmis un mesaj prin intermediul unei cunoștințe comune.

E trist că în toate țările noastre ceasul merge înapoi, probabil că prea multă libertate dintr-o dată combinată cu globalizarea și rapiditatea schimbărilor legate de sex i-au făcut pe oameni să devină temători la adresa “celorlalți” și dispuși să inițieze această contra-revoluție, despre care vorbesc Kaczynski și Orban împreună cu dl Putin.

-E portivit “Eclipsă totală” pentru cei de 17 ani? Perfect potrivit. Este exact vârsta la care sufletul și mintea sunt suficient de deschise pentru a explora complexitatea naturii umane, a comportamentului și a pasiunilor umane. Și pentru a înțelege că arta este un spațiu al libertății și experimentelor. Și că acest spațiu trebuie să fie neînfricat. Dacă ei nu se întâlnesc cu acest gen de fenomene când sunt tineri, rareori îl vor mai accepta sau înțelege mai târziu. Toată marea literatură e plină de acest gen de explorări. Chiar și biografiile sfinților. Cred cu toată ființa că în această lume plină de frică și minciuni (sau post-adevăr cum se zice în zilele noastre) arta va juca rolul cel mai important în căutarea adevărului, libertății și empatiei. Ea stabilește un reper – o mare responsabilitate pentru orice fel de artiști. Toate cele bune din partea mea și transmite-i salutări acestei profesoare, chiar o susțin”, scrie Agnieszka Holland.


Agnieszka Holland (n. 28 noiembrie, 1948) este o regizoare de filme și seriale de televiziune originară dinPolonia. A studiat regie de film la Academia de Fim (FAMU) din Praga. Cariera în film și-a început-o alături de Krzysztof Zanussi ca asistent de regie, iar Andrzej Wajda i-a fost mentor. A scris mai multe scenarii cu Wajda înainte să-și regizeze propriile filme, care au fost apreciate și recompensate la festivalurile importante de film de la Cannes, Gdańsk, Berlin, Montreal și Globul de Aur, astfel a câștigat notorietate în mișcarea poloneză a Noului Val. Holland este cunoscută în Statele Unite pentru cele trei filme nominalizate la premiile Oscar: Angry Harvest (1985), Europa, Europa (1990), In Darkness (2011) și filmele pe care le-a facut pentru Warner Bros: Oliver, Oliver (1992) și The Secret Garden (1993). În 1994, în Statele Unite, a regizat thriller-ul pentru televiziune Red Wind, lansat în 1995 de postul de televiziune Arte, care face parte din seria Fallen Angels produsă de Sydney Pollack. Agnieszka Holland este recunoscută pentru contribuțiile sale la cinematografia poloneză, fiind unul dintre regizorii remarcabili ai Poloniei și un regizor aparte al Hollywood-ului.


Nu exista comentarii

Incepe conversatia

Nu exista comentarii!

Fii primul care incepe conversatia.

Your data will be safe!Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person.